Wat is nou precies het nut van een site die W3 valid is, is het nou echt een "must do" of hoeft het nou niet echt...
Ik zorg dat alles wat ik maak valid is, dat heeft een paar redenen.

Wat je misschien weet is dat browsers een rendermodus hebben. Wanneer een pagina vol zit met fouten, schiet de browser in de zogenaamde quirksmodus, wat je vrij kunt vertalen als 'ik maak er wel wat van-modus'. Als je een valid pagina hebt, dan wordt je hij gerenderd in de standaardmodus, waardoor je CSS bijvoorbeeld beter klopt.

Ik doe het ook voor mezelf. Het is een soort van tic en een klein vleugje arrogantie om te kunnen zeggen: 'Mijn pagina's zijn valid.'

En tot slot doe ik het omdat ik vind dat er al veel te veel troep op het internet rondzwerft met code die werkelijk nergens op lijkt. Dan kan je best eens naar het andere uiterste gaan en je code, zoals het oorspronkelijk waarschijnlijk bedoeld is, valid maken.

Ben benieuwd wat er met het web zou gebeuren als HTML net als PHP een error zou kunnen geven voor elke syntaxisfout. :-)
Het vergroot de kans dat jouw site in meerdere browsers werkt, het maakt jouw site sneller (de browser hoeft niet te gokken) en je maakt minder fouten.

Al met al is het eenvoudiger en sneller om een site valid te maken, dan een site niet valid te maken... Raar maar waar.

De css is dankzij IE 6 nog wel lastig, maar het gaat langzaam maar zeker steeds beter met de vrienden van MS. Gelukkig wel!
Haha ok tnx voor de reacties
Zoekmachine technisch heeft het ook nog z'n voordelen. Wanneer je een valid site heb is hij beter "doorzoekbaar" voor zoekmachines waardoor je positie in de zoekmachines zal verbeteren.

In het begin lijkt het onbegonnen werk om je site valid te maken maar als je het geldig HTML schrijven eenmaal doorhebt dan weet je niet beter.
Dat laatste is helemaal waar. :-)

Je kan nog zulke goede en valid code hebben, het kan nog steeds slecht zijn. Ik heb geen idee of er richtlijnen voor zijn, maar ik denk dat je er goed aan doet om alles gescheiden te houden. Oftwel, er staat maar 1 soort code in een bestand. JS gaat in een .js, CSS in een .css bestand en wat je nog meer gebruikt op dezelfde manier. Zo blijft het onderhoudbaar en: Zo kan je met meerdere programmeurs tegelijk aan hetzelfde werken.

Reageren