Gitarist Joe Satriani is een juridische procedure gestart tegen Coldplay, waarin hij de Britse band beticht van plagiaat. De instrumentale virtuoos wil dat een rechtbank in Los Angeles eens goed gaat luisteren naar het Coldplay-liedje Viva La Vida. Volgens Satriani heeft dat hitnummer wel heel veel weg van zijn nummer If I Could Fly uit 2004
Jep, lijkt er wel heel erg op. Of het bewust gedaan is, is een tweede. Komt wel vaker voor dat een melodie of ritme in het hoofd van een songwriter zit, waarbij hij ervan uitgaat dat hij dit zelf bedacht heeft maar dit onbewust vroeger opgepikt heeft. Gewoon een 'slip of the mind'. Je zou ook wel gek zijn als je als bekende, goeddraaiende band zo overduidelijk een nummer gaat kopiëren.
Hmmm ik word berucht hier geloof ik. Oke, radiostilte tot nader bericht. :/
Kans is wel aanwezig dat Coldplay moet betalen, maar het kan ook goed dat ze het onderling afhandelen. Joe Satriani is wel op zijn retour geloof ik (excuses voor de fans), dus hij zal wel akkoord gaan met een schikking.
Ik vind het op zich nog wel meevallen. Als dit het enige stukje is, het is redelijk simpel en inderdaad, de kans dat het is blijven hangen bij één van de bandleden is aanwezig.
Echter, als ik goed luister is het alleen de melodie die ongeveer hetzelfde is maar de "bassline" heeft wel een andere melodie. En het refrein? Het nummer van Coldplay klinkt veel uitgebreider.
Naja, heeft Satriani ook weer wat media-aandacht. Is meestal wel goed voor de verkoop :P Ik bedenk me nu net, zou het kunnen dat Sartiani het ook weer van iemand anders heeft, en dat Coldplay toevallig door diezelfde bron is geïnspireerd? Zou niet de eerste keer zijn.
Moet je voor de grap eens de nummers van de eerste cd van Linkin Park horen, die hebben namelijk allemaal exact dezelfde opbouw. Als je ze in een grafiek uitzet (hoe heette zo'n ding ook alweer?) dan kan je ze bijna exact over elkaar heen leggen :) Dat was blijkbaar toen hun succesformule. Ik denk trouwens dat zij lang niet de enigen waren die zo'n vaste formule hadden, alleen viel het bij hen toch bestwel op.