[edit]
Vergeef mijn double- en crossposting, maar ivm lichte haast, wil ik toch even de aandacht vragen. Excuses voor dit ongemak, en bedankt voor uw begrip.
[/edit]
Goedenavond mede PHP'ers!
i.v.m schoolprojecten, moet ik een zogenaamd statistisch onderzoek afnemen, en heb er natuurlijk voor gekozen dit digitaal te doen.
Het betreft helaas wel onze grote concurrent Microschoft.
Toch wil ik jullie allen vragen, deze 10 vragen even voor mij te beantwoorden. In een minuutje ben je klaar.
[edit]
Vergeef mijn double- en crossposting, maar ivm lichte haast, wil ik toch even de aandacht vragen. Excuses voor dit ongemak, en bedankt voor uw begrip.
[/edit]
Als er nog meer mensen zijn, enquete's zijn altijd welkom.
.NET is gewoon een Windows versie van een programeertaal, meer niet.
Het is wel even meer dan dat, ik zou willen dat er een php.net zou zijn. :)
Mocht Bill meelezen dan is het een hint, ben je meteen van de grootste concurrent van asp af
Ik weet niet of je er nog wat aan hebt, maar ik heb m ingevuld.
Jelmer schreef op 18.12.2008 00:59
Ik vraag me af; Hoe bevalt .NET eigenlijk? Op zich heb ik er wel goeie dingen over gehoord, en volgens mij is Microsoft niet berucht maar eerder geroemd om z'n API's. Daarnaast is C# volgens mij helemaal zo'n lelijke taal nog niet, naast dat je dankzij de CLI (common language interface) zo goed als iedere taal zou moeten kunnen gebruiken voor .NET. En het mag zelfs geport worden naar Linux (Mono Project) van Microsoft....
Dit vind ik interessant aan je verhaal de rest niet omdat je over vista begint ;) Dat het een een flop is wil niet zeggen over het andere. Wat vaak voor verwarring zorgt is de aanpak van .NET, de IDE Visual Studio (alleen Express) is gratis, het framework is ook onder linux beschikbaar (Mono) etc. Waarom dit opeens van MS?
Het mooie is dat code die je schrijft gecompileerd wordt naar MSIL (Microsoft Intermediate Language) iedere taal waarvoor je zo'n compiler kan maken kan dan van .NET specifieke dingen gebruik maken. Er is er bijvoorbeeld ook een voor PHP : php-compiler.net Er zijn voordelen aan compileren, zo haal je op die manier al fouten uit je code, foute code compileert niet, maar het bied ook een snelheids voordeel. Helemaal up-to-date is mijn kennis hier ook niet want sinds .NET 3.0 of 3.5 is er op het gebied van compileren het een en ander veranderd.
C# opzich een mooie taal? Het lijkt veel op Java, heeft daarom ook syntactische overeenkomsten met PHP, maar wat het mooi maakt zijn .NET specifieke dingen zoals Attributes. Die kan je op iedere .NET taal los laten, zo kan je die Attributes ook gebruiken via de php-compiler die ik eerder noemde.
Mijn mening over wat ik tot nu toe van .NET op gezien is zeer positief. C# met een MVC framework is voor een PHP-er gemakkelijk te leren, voor de meeste frameworks geldt dat ze geïnspireerd zijn op Ruby on Rails en dus zijn de verschillen beperkt. Bovendien bevordert het gebruik van een strongtyped OO taal naar mijn mening je OO kenis veel beter dan wat prutsen met PHP, je wijkt dan namelijk veel sneller af...