Het te maken systeem is voor het versturen van offertes, facturen, ect.
Ik maak ze momenteel altijd via excel, en converteer dan naar pdf.
Nu ik alles wil automatiseren ben ik aan de stap gekomen van deze documenten te maken. De bedoeling zou zijn dat ik op een knop moet drukken en dat het systeem zelf de gegevens (in de excel) invoert en dit dan omzet in een pdf.
Pdf maken lukt me, maar ik heb geen idee of het ook mogenlijk is om de design enzo uit excel te halen.
Is de eerste stap van automatiseren niet om die hele excel eruit te knikkeren en alles in een database te zetten? Dan kan je eenvoudig PDF'jes maken... en zelfs barcodes als je dat leuk vind :P
Ik zie niet waarom een excellijst een andere opmaak zou hebben dan wat eenvoudig html/css & tabellen werk. Juist als het in een DB staan kun je gaan automatiseren.
En als je dat niet wilt doen, installeer een PDF printer en print je excel lijstjes.
ha dom. In excel is zelfs de optie om te exporteren als 'webpagina', nu staat alles zo goed als mogenlijk in tabellen. Elke cel heeft een class gekregen met een unieke nummer, zonder enige structuur in.
Nu is het natuurlijk een kwestie van hoe de gegevens in de pagina te krijgen... Gewoon met php-lussen waarschijnlijk.
Dan is het mogenlijk om de volledige (ingevulde) pagina in 1 keer te converteren naar pdf? Want tot nu toe scripte ik die pdf-cenvertor zo dat je elk element en stuk zin appart moest doen.
Ik werk graag met dompdf, die heeft als input gewoon een HTML/CSS bestand (zelfs een url van een website als je dat leuk vind) en heeft als uitkomst een nette PDF.
Vereist wel enige correct HTML/CSS werk, het luistert redelijk nauw... een 12px hoog font in een 10px hoog tr'etje is bijv. een no-go. Ik gebruik het zelf voor het genereren van contracten/brieven uit een database.
dompdf is zoals adobe ect op het eerste zicht, dat je via printen de pagina 'afdrukt'.
Het zou weldegelijk de bedoeling zijn om de htmlpagina zelfst niet te zien, gewoon op een logotje van een pdf te klikken en de pdf te krijgen.
Dit heb ik al vaker gedaan, maar nog niet een hele html-pagina in 1 keer, meestal onderdeel per onderdeel gedefinieerd. Maar ik vermoed dat het ook kan per hele pagina (incl. opmaak dus).