Hallo,

Ik ben bezig met een site waar een gastenboek en later een zelf gemaakt forum opkomt, alleen nu wil ik zorgen dat ik ongeveer 5 a 6 berichtjes per pagina krijg.

Alleen ik kan alleen die tuts vinden waarbij ze alleen standaard dingen gebruiken namen enzo. maar hoe kan ik nu zorgen dat hij automatisch een pagina aanmaakt en de pagina nummers. het liefste dan wel 1tje zonder een database er bij of is het makkelijker / beter om er eentje met een database te doen.

Bedankt alvast,

Yoram
of is het makkelijker / beter om er eentje met een database te doen
Dat weet ik wel zeker! Je doet jezelf een groot plezier als je je verdiept in het werken met databases, daarmee maak je het jezelf een stuk makkelijker...

SQL Beginnershandleiding

Neem bijvoorbeeld deze handleiding eens door, daarmee leer je de basis die je nodig hebt om te werken met databases.
Bedankt voor je snelle bericht,

Ik heb die al zo vaak door genomen, maar mijn vraag was dan meer van wat het makkelijkste is om te gebruiken voor pagenation.

zal het eens proberen om een pagina teller te maken!
Hier in de scriptlib vind je er vast wel een aantal, maar of die echt van goede kwaliteit zijn.

Waar het eigenlijk om draait is uit de database het totaal aantal berichten te halen. Vervolgens kun je aan de hand van het aantal berichten per pagina dat jijzelf bepaalt, bepalen hoeveel paginas je nodig hebt.

Het oproepen van een bepaalde pagina doe je via een GET variabele in de url, bijvoorbeeld: gastenboek.php?page=3. De variabele $_GET['page'] zal nu de waarde 3 hebben. Stel dat je 10 berichten per pagina laat zien, dan haal je de berichten 21-30 op uit de database met behulp van een LIMIT:

LIMIT 10 OFFSET 21

Vervolgens is het nog een kwestie van het fetchen van het resultaat, het echoën van de berichten en het echoën van de navigatie.
Dankje, door die LIMIT word het me duidelijk, ik werk nu namelijk maar met 1 pagina (index.php) en daar via een switch dus dan zou het voor die pagina's dus ongeveer zo worden index.php?gastenboek&page=1 enzo,

als ik hem helemaal af heb zal ik het resultaat laten zien :)

hier kan ik weer mee verder bedankt!

Reageren