Hallo

Ik moet een site maken in twee talen. nu had ik een vraagje.
Welke van de twee mogelijkheden zal het snelste mijn resultaat (nieuws berichten & pagina's (the usual)) retourneren en is ook het kleinste (grootte)

- 2 MYSQL tables met een prefix of whatever :)

- 1 Table met een col lang waar ik dan mee selecteer.

Ik weet dat de tweede optie wel het meest dynamisch zal zijn etc. Maar omdat er geen veranderingen moeten komen kijk ik naar de snelheid & grootte :)

Alvast bedankt
Ga normaliseren en je krijgt zoiets als jouw 2e voorstel. 2 tabellen met een prefix die de taal moet aangeven, een nog grotere blunder is haast niet te maken. Dit is een recept voor een corrupte database, je hebt binnen de kortste keren geen flauw idee welke records nu wel of niet zijn vertaald.

Uiteraard moet je wel per record bijhouden bij welke groep records deze hoort, anders hangt de boel nog steeds als los zand aan elkaar.

Kortom, ga normaliseren en het probleem is zo opgelost.
Ik dacht al dat het optie twee zou zijn. Maar ik dacht dat optie 1 misschien minder space zou innemen :)

Bedankt voor het antwoord
En sinds wanneer is microoptimalisatie een argument? Je naait jezelf een oor aan met optie 1, dat lijkt mij niet echt een gewenste situatie. Of dat nu 100 bytes meer of minder ruimte in beslag neemt doet niet ter zake, je wordt genaaid! En wanneer dat door je database gebeurt, gaat er iets goed fout...

Reageren