Ik ben momenteel bezig met een CMS systeem. Ondertussen ben ik er met veel moeite in geslaagd om afbeeldingen up te loaden, maar ik zou graag nog een stapje verder gaan. Zo zou ik...
1) Een javascript pop-up willen krijgen wanneer men op de knop "Voeg toe" klikt én wanneer de afbeelding reeds bestaat. In die pop-up moet dan de tekst "Deze foto bestaat al" komen. Wanneer de gebruiker op OK klikt, dan blijft het scherm onverander (ingevulde gegevens mogen dus niet gereset worden, maar moeten blijven staan). Bij mijn onderstaande script wordt de melding effectief gegeven, maar de andere gegevens worden gewoon toegevoegd aan de tabel. Het script:
<?php
// Als er op de toevoegen knop werd gedrukt...
if (isset($_POST['id'])) {
$id = $_POST['id'];
$login = $_POST['login'];
$paswoord = $_POST['paswoord'];
$naam = $_POST['naam'];
$voornaam = $_POST['voornaam'];
$foto = $_POST['foto'];
$omschrijving = $_POST['omschrijving'];
// foto's uploaden //
$uploaddir = $_SERVER['DOCUMENT_ROOT'];
$uploadpic = "/images/" . basename($_FILES['foto']['name']);
$uploadfile = $uploaddir . $uploadpic;
// controles op mime type en grootte foto $_FILES['bestand']['type'] - $_FILES['bestand']['size'] in bytes
// echo "mime type = " .$_FILES['foto']['type'];
// media mime : http://www.w3schools.com/media/media_mimeref.asp
if (file_exists($uploadfile)){
echo 'Afbeelding bestaat al.';
}else{
if ($_FILES['foto']['type'] == "image/jpeg" || $_FILES['foto']['type'] == "image/gif" || $_FILES['foto']['type'] == "image/png") {
if (move_uploaded_file($_FILES['foto']['tmp_name'], $uploadfile)) {
echo "<p>Geen problemen ondervonden bij het uploaden van de foto.</p>";
}else{
echo "<p>Er heeft zich een probleem voorgedaan bij het uploaden van de foto.</p>";
}
}else{
echo "<p>Gelieve een foto op te laden (jpg, gif of png).</p>";
}
}
// Gegevens aan de database toevoegen
$query = "INSERT INTO `user` (user_id, user_login, user_password, user_name, user_firstname, user_photo, user_text) VALUES ('" . $id . "','" . $login."','" . $paswoord . "','" . $naam . "','" . $voornaam . "','" . $uploadpic . "','" . $omschrijving . "')";
mysql_query($query)or die(mysql_error());
//Alle rijen overlopen in een loop
?>
Ook zou ik graag een javascript pop up krijgen (of een melding boven het tekstvak) wanneer er geen foto geselecteerd werd. Wanneer er dus een foto geselecteerd werd én de foto nog niet bestaat, dan pas mogen de gegevens doorgestuurd worden.
2) Wanneer een user verwijderd wordt, dan moet de geralateerde foto ook mee verwijderd worden uit de map "images". Op deze manier krijgen de mappen geen ellenlange lijsten met foto's daarin... Het script in de file "verwijder.php":
<?php
$id = htmlentities($_GET['id'], ENT_QUOTES);
$query= "delete from `user` WHERE user_id = ".$id;
mysql_query($query)or die(mysql_error());
//Alle rijen overlopen in een loop
?>
Dit is de url van mijn website met de users: http://www.designstation.be/index.php?pagina=contact
Ik hoop dat er hiervoor een (makkelijk te begrijpen) oplossing voor bestaat want ik wil echt kunnen volgen wat in mijn codes staat :P
Bedankt alvast!
991 views