hallo,

ik wil graag een eigen php framework schrijven, vooral om OOP en MVC te leren en een beetje voor de lol.

nu wilde ik jullie vragen hoe jullie dit aanpakken.

ik wil in het speciaal weten waar jullie allemaal een class voor hebben, en hoe jullie map structuur eruit ziet. hoe handel je bijvoorbeeld een ajax request af? gebruik je één index bestand wat alle functies uitvoert, of gebruik je voor ieder deel van de site een andere (nieuw, gastenboek, admin).

ik hoe dus geen hele lappen voorbeeld code, maar vooral een beetje extra uitleg over het hoe en wat van het schrijven van een framework. en informatie over hoe jullie het aanpakken.

Ivar

PS links naar must-read site's zijn ook welkom (eventueel ook boeken, maar ik ben meer een voorstander van het {gratis->ik ben Hollander :P } internet)
ZF is niet een framework in de zin van dat het je een invulapplicatie geeft. Het laat het aan jou over om de losse onderdelen aan elkaar te koppelen. Voordeel van de componenten van ZF boven die van anderen is dat ze met elkaar overweg kunnen. Nadeel is dat het een one-size-fits-all oplossing probeert te zijn, waardoor de code niet meer simpel genoemd kan worden. Allemaal lagen van adaptors en decorators, en voor je ene website gebruik je er maar eentje.

Ruby on Rails is bijvoorbeeld een invul-framework om het zo maar even te noemen. Symphony ook. Zodra je het installeert heb je al een werkende website, en die kan je uitbreiden door de juiste bestandjes in de juiste mapjes te gooien. Het voordeel is dat alles veel simpeler is omdat het framework al van een heleboel dingen uitgaat (de mappenstructuur, hoe requests worden afgehandeld, waar en hoe je model eruit ziet) en het nadeel is dat je moet voldoen aan die verwachtingen.

Reageren