hallo mensen!

Ik ben een beetje aan het stoeien met oop en mvc, alleen ik ben wel
heel benieuwd wat een domain object is.
Het zal wel heel simpel zijn, maar toch is het mij niet helemaal duidelijk.
Was al een beetje aan het snuffelen op google, maar kreeg alleen vage
antwoorden zoals :

'Domain Objects are the meat & potatoes of any web application. They are the objects that are displayed by the view and manipulated by the controllers.'

Dus het regelt gewoon het database gebeuren zoals in de model?
Zou iemand mij misschien een duidelijk antwoord kunnen geven, met het liefst een simpel voorbeeldje?

Groeten,
Melvin
In een goede MVC-applicatie worden er feitelijk drie dingen gescheiden:

Presentation logic, Application Logic, Domain Logic (= Business Logic)
View, Controller, Model

In MVC is je Model eigenlijk veruit je belangrijkste laag. Zoals je ziet bevat deze je domain logic. Dit is de core van je applicatie: de reden dat je de applicatie maakt. Dit zijn dus alle objecten die jouw applicatie specifiek maken. Want de Controller doet niet zo veel (controles, validatie) en je View is puur een weergave (+ logica om weer te geven).

Domain Objects zijn dus gewoon (alle) objecten binnen je Model. Deze regelen bijvoorbeeld data-manipulatie, berekeningen en eigenlijk alles waar jouw applicatie om draait.

Anders gezegd: je hebt objecten/code om de applicatie draaiende te houden (Controllers), je hebt objecten om "dingen" weer te geven (Views), en de rest is domain logic (domain objects) en zit in je Model.
Dank je Erik!
Het kwartje begint al een beetje te vallen.

Weet je(of iemand anders) toevallig ook wat nou een goede manier is
voor het model.
Ik heb (volgens mij) nu een soort van (data acces object) voor het model.
Dus per tabel heb ik een class met functies zoals
find()
findAll()
save()
en meer..
maar stel je voor dat ik ook informatie nodig heb uit meerdere tabellen(bijv een join)
Hoe zouden jullie dat dan doen?

Reageren