Hallo allemaal,

Ik heb een vraag.
Hoe maak je van die scripts waar je bv kan zien hoeveel leden er online zijn, want ik snap wel dat als er iemand inlogt dat hij dan als online staat maar wat als hij op kruisje drukt, hoe weet je dan dat hij offline is en hoe doe je dit zonder in te loggen terwijl de bezoeker er dus geen last van heeft. Kan iemand me dit uitleggen?

Mvg, Mark
je kan inbouwen dat elke keer dat een user van pagina wisselt, er een commando naar je db gaat waar hij in de tabel "ONLINE" de tijd zet van de paginawissel (actie). dan kijk je dit gewoon na en als de user 5 of 10 minuten niets meer doet tel je hem niet meer mee bij online... snap je?
werk je met sessies of cookies?
ik nog met niks:P ik zit eerst te kijken hoe het werkt allemaal
Met wat heb je ervaring, en waar gaat je voorkeur naar uit?
Mark schreef op 29.01.2009 09:19
Hhmmm ja ik snap het geloof ik wel ja.
ik zat nu bij dit script te kijken:
http://www.phphulp.nl/php/scripts/2/243/
Alleen klopt daar dentijd niet, iemand enig idee hoe je die wel goed zet?

dentijd?
Wat bedoel je precies?
@Mark: dat script dat je gevonden hebt is uit 2004, we leven tegenwoordig al in 2009. Dat wil niet per se zeggen dat het slecht is, maar je moet je wel afvragen of het nog recent genoeg is.

Waarom begin je eigenlijk niet zelf aan zo'n systeempje, erg ingewikkeld hoeft het niet te zijn. Tikkes geeft je al een beknopte uitleg al denk ik niet dat je die 'online' tabel per se nodig hebt. Maar er komt wel uit naar voren dat het registreren van het offline gaan van een gebruiker eigenlijk niet mogelijk is en dat je het beste controleert op een bepaald tijdsinterval vanaf een laatste actie van die gebruiker.

Je zult moeten beginnen met het opzetten van een loginsysteempje waar je verschillende gebruikers kunnen inloggen. Gebruik een database om de gegevens van je gebruikers op te slaan. Stel dat je een tabel 'gebruikers' hebt, voeg daar dan ook de kolom 'last_active' aan toe. In deze kolom sla je de datumtijdstempel op van de laatste actie die een gebruiker op je website gedaan heeft (die kun je namelijk wel registreren). Vervolgens kun je aan de hand van die gegevens wel bepalen wie er op dit moment online (lees: in de laatste x minuten actief) is.
inderdaad en mocht je ergens niet uitkomen of je weet niet goed hoe of wat, dan vraag je het gewoon even. We zijn hier op dit forum om je te helpen ;-)

Reageren