Ik ben bezig met een website waarbij een gebruiker fotos in zijn profiel kan toevoegen. Op de website is een enorm foto album welke in de database staat.

Foto Album
ID - NAAM
#1 - Opstap in Tilburg

Fotos
ID - ID ALBUM - BEKEKEN - CIJFER
#1 - #1 - 132 - 7.8
#2 - #1 - 100 - 5.7

Nu is mijn vraag hoe zou ik dat het beste kunnen doen de site bevat nu 30k+ fotos maar kan gaan tot wel 250k fotos.

Eigenlijk vind ik SQL met 250k regels voor elke foto al wel rot maar anders kun je niet registreren hoe vaak deze bekeken is en wat het cifjer is of je moet het in de bestandsnaam doen.

Nu wil ik dat mensen aan hun profiel foto`s kunnen toevoegen dus zeg maar ik ben Jos en sta op de foto`s #1 en #2.

Als ik nu een tabel maak die de twee koppeld dan komen er als ze foto`s toevoegen aan hun profiel ook daar minstens 250k regels in.
Als ik nu een veld maak waarin ik de id`s opsla gescheiden door "-". En dan bij uitlezen splits..

Hoe zouden jullie dit aanpakken?

Thnx.
Als ik nu een veld maak waarin ik de id`s opsla gescheiden door "-". En dan bij uitlezen splits..

Dit valt in de categorie "hoe naai ik mijzelf een oor aan". Ga met zo'n oplossing maar eens zoeken in de database, je kunt in de tussentijd niet alleen een kop koffie gaan halen maar zelfs wel een pizza bestellen en daar op je gemak op gaan zitten wachten. Dit wordt de overtreffende trap van langzaam.

Gewoon gaan normaliseren en gewoon opslaan zoals een relationele database dat verwacht/vereist.

SQL is een taal en het lijkt mij sterk dat jij 250.000 regels code voor elke foto nodig hebt, ik denk dat je hier wat termen lukraak door elkaar heen gooit. Waarschijnlijk heb je het over records in een database.

250.000 records met daarin een paar id's en wat cijfertjes, daar wordt een database echt niet warm of koud van. Met een goede database, goede queries en goede indexen kan ook een flinke database razendsnel zijn. Ik heb hier een flink aantal PostgreSQL-databases in beheer met per database ruim 400 tabellen waarbij enkele tabellen zo'n 30GB aan data bevatten. Dit wordt vooral veroorzaakt voor veel records, per record is het maximaal enkele kb's.

Normaliseren is het toverwoord.

Reageren