Hallo,
Zelf ben ik nooit zo actief geweest met normaliseren, maar nu moet het voor school.
Het betreft een blog, ik heb 3 tabellen met auteurs, artikelen en reacties
auteurs kunnen artikelen schrijven en reacties plaatsen.

0normaalvorm waar ik op kwam is:
ARTIKELEN (artikel_nr(PK), auteursnaam, gebruikersnaam, wachtwoord, email, datum_aanmelding, rechten, overmij {titel, tekst, datum, afbeelding, gewijzigd} {reageerder, bericht, datum, ip})

en toen kwam ik op deze 1ste normaalvorm:
ARTIKELEN (artikel_id(PK), titel, tekst, datum, afbeelding)
AUTEURS (auteur_id(PK), artikel_id(FK), naam, gebruikersnaam, wachtwoord, email, datum_aanmelding, rechten, overmij)
REACTIES (reactie_id(PK), artikel_id(FK), auteur_id(FK), naam, bericht, datum)

kan het kloppen dat deze dan ook de 2e en 3e is?
vr gr gg
Vraagje terug om even over na te denken: Als een auteur 2 artikelen schrijft. Moet ie dan 2 keer zijn naam opgeven?
bij de eerste normaalvorm hoeft er geen (auteurs)naam opgegeven worden in de tabel artikelen, wel bij reacties omdat ook niet leden kunnen reageren.

zie nu de fout de 1ste had zo moeten zijn:
ARTIKELEN (artikel_id(PK), auteur_id(FK), titel, tekst, datum, afbeelding)
AUTEURS (auteur_id(PK), naam, gebruikersnaam, wachtwoord, email, datum_aanmelding, rechten, overmij)
REACTIES (reactie_id(PK), artikel_id(FK), auteur_id(FK), naam, bericht, datum)

AUTEURS bevatten artikel_id maar dat hoeft niet ARTIKELEN moest auteur_id bevatten klopt nu wel
Dat is zo te zien al beter. Bij een reactie: Hoe weet jij of het een onbekende of een auteur is die reageert?
als het auteur_nr IS NULL dan leest hij de naam uit de tabel reacties en anders haalt hij de naam uit de auteurs tabel

Reageren