hallo,

ik gebruik vaak html&css, maar ben redelijk nieuw met php.
tot nu toe gebruikte ik het alleen om pagina's te includen, maar ben me er meer in aan het verdiepen, en nou heb ik n aantal vragen.

als ik een pagina heb waar alleen de tekst verandert bij het klikken op een link, (dus bijv van 'nieuws' naar 'cv') doe ik dat nu met include-functie. ik heb nieuws.php en cv.php, 2 dezelfde pagina's, alleen in de een staat 'include ('nieuws.htm')( dit is de tekstpagina)' en in de ander 'include ('cv.htm') als ik op de link klik om te wisselen van pagina, laad IE toch de hele pagina vaak opnieuw. dus foto's en afbeeldingen zie je een fractie v.e. seconde even zwart worden/wegvallen. hoe kan ik dit vermijden? firefox doet dit namelijk wel netjes.

ook is er natuurlijk een script dat teksten uit n database haalt via php. (toch??) ik weet niet hoe ik hier meer info (scripts of tutorials) over kan vinden, of dat er niks over te vinden is...wie helpt?

ik wil een website maken voor een kennis. tot nu toe kan niemand een website van mij updaten zonder dreamweaver en een ftp prog. het liefst zou ik iets hebben dat een simpele website om kan zetten naar cms. het gaat vaak om websites waar de persoon zelf alleen n stukje tekst wil updaten. de cms systemen die ik probeer te installeren op een gratis testserver geven foutmeldingen, maar zijn naar mijn idee ook te groot voor mijn websites.(sites met 4/5 pagina's, alleen tekst, foto's en muziek, geen fora, polls etc..
iemand ervaring met een heel simpel cms systeem? of andere ideeen/oplossingen?

veel dank voor jullie hulp!
Kijk eens rond bij de scripts en tutorials zou ik zeggen.
oke, sorry. misschien ben ik niet duidelijk genoeg...

ik heb alle scripts en tutorials doorzocht, maar ik kan voor alle drie de vragen niks vinden. ook zoeken via de zoekfunctie krijg ik niet gevonden wat ik bedoel. dus kan iemand me helpen?
voor je 1e vraag
kan je inline frames gebruiken maar dat is niet zo mooi
en in Firefox laad het hele pagina ook opnieuw, maar het kan toch niet kwaad als het maar 1 milliseconden trager laad ?
thnx, maar n iframe vind ik geen oplossing. dat is niet practisch.
het kan ook geen kwaad als je iets ziet verspringen, maar ik vind het niet mooi, en volgens mij kan t ook op n andere manier. er zijn n hoop sites waarbij alleen de tekst veranderd op n manier dat niks verspringt...

iemand anders nog n idee?
Zorg dat iedereen jouw post goed kan lezen en begrijpen. Schrijf Nederlands en gebruik hoofdletters, punten, komma's en alles wat erbij hoort. Je post is nu behoorlijk onduidelijk.

SanThe.
oke, duidelijker dan dit kan volgens mij niet...:

vraag 1:
ik heb website. Iedere pagina heeft dezelfde opmaak. Alleen de tekst verschilt per pagina. Als ik nu tussen 2 pagina's schakel, dan laadt hij de hele pagina opnieuw, zodat afbeeldingen een milliseconde wegvallen.
Bestaat er een manier waarop de browser ook echt alleen de nieuwe tekst laadt ipv de hele pagina?
n.b. ik wil geen inline frames gebruiken.

vraag 2:
Bestaat er een (soort van) simpel cms, waarmee een leek op een hele simpele manier teksten online kan veranderen?
Voorbeeld: de persoon gaat naar een tekstbestand, verandert dit en slaat dit weer op. (het liefst allemaal op de server). Een of ander script in de website importeert teksten vanuit dit tekstbestand. (je kan bijv. in een flashfile een externe txtfile inladen. Kan dit ook in html?)
Vraag1: Dit zou met AJAX moeten kunnen. AJAX kan gegevens 'live' (zonder de pagina te vernieuwen) vernieuwen. Kijk hier eens na.

Vraag2: Kijk eens naar SPAW Editor. Dit is alleen een WYSIWYG-editor, met veel opties als link,afbeelding,flash-element toevoegen,bestanden uploaden,en de standaard tekst opmaak en nog wat extra opties.
Je moet er alleen wel zelf een form omheen zetten met een submit button en daarna dit toevoegen aan een database etc.
Als je de handleiding goed leest, is het erg simpel.
Edit: Linkje naar SPAW Editor: http://www.spaweditor.com
bedankt voor je hulp.

voor vraag 1; Kan het echt alleen via AJAX? Bestaat er geen Javascript of iets simpelers oid dat tekst in n div kan importeren? (dus ahw een div als een soort iframe laat fungeren?)

voor vraag 2; ik zal spaw eens bekijken.
Een iframe kan je meta-refresh meegeven, een div niet. Ajax is 'live' dus...
Als je iets anders wilt dan ajax, krijg je toch dat je je pagina moet vernieuwen, handmatig of automatisch met een meta-refresh (wat dus ook zichtbaar is voor de bezoeker, en ajax vernieuwt onzichtbaar).

Reageren