Hoi,

Daar ben ik weer. :P
Dit keer wel met een andere vraag.

Ik heb in de database een tabel 'afleveringen', met deze belangrijke velden voor wat ik wil:
-uitzenddag
-uitzendmaand
-uitzendjaar

Jaja, ik wil het gewoon netjes houden en niet alles in 1 veldje proppen. :P

Nu heb ik al 1 uur geprobeerd een script te maken dat de datum van vandaag leest en dan automatisch zegt welke aflevering de volgende aflevering is.

Dus bijv:
Datum vandaag: 19-02-2009

In database:
- 18-02-2009
- 20-02-2009

Dan zou ik dus willen dat hij de volgende aflevering '20-02-2009' alleen weergeeft.

Alvast bedankt.
Waarom zet je de datum in 3 velden? Of hebben ze het datatype DATE nu echt voor niets uitgevonden?
Je moet toch gewoon een datum-kolom maken, want dat kan je er pas meer rekenen. Netjes houden is geen argument wat mij betreft.

Als je een datum-kolom hebt is het heel simpel: WHERE datumkolom >= CURDATE() LIMIT 0,1

[Edit: Typo]
Oke ik zal gewoon eventjes een extra colom toevoegen. :P

En ja het moet zo eigenlijk wel, het is misschien lastiger om te zien, maar het maakt alles, maar dan ook echt alles op mijn website beter. Met zoekopties naar dag, maand, jaar. En andere dingen waarbij het gewoon makkelijker is om 3 tabellen te hebben.

Maarjah.

Bedankt!
Geen rij, maar een kolom. Dit is geen mierenneukerij van mij, maar het zijn twee heel verschillende grootheden.
SXForce schreef op 19.02.2009 14:42

In database:
- 18-02-2009
- 20-02-2009

Helaas, dat is tekst en dat zijn geen datums.
Elwin schreef op 19.02.2009 14:48
Geen rij, maar een kolom. Dit is geen mierenneukerij van mij, maar het zijn twee heel verschillende grootheden.

Ik weet wat ik doe, ookal schrijf ik het verkeerd. :P
Maar ik begrijp wat je bedoelt.

-uitzenddag
-uitzendmaand
-uitzendjaar

Daar hoef je niets aan toe te voegen, deze ellende gooi je weg en ga je vervangen door één (1) kolom van het datatype DATE. Of zelfs DATETIME wanneer je ook een tijdstip wilt opslaan.

Opmaken van een datum (en/of tijd) doe je in MySQL (ik vrees dat je die ellende gebruikt) met de functie DATE_FORMAT(), zie de MySQL-handleiding.
@SXForce
Leer alsjeblieft het verschil tussen tabellen, kolommen en rijen. Dat zijn heel verschillende dingen die je nu al twee keer door elkaar haalt.

En als je een beetje de documentatie van je database induikt zie je dat alle opties die je nu doet ook met functies van de database opgelost kunnen worden. Bijvoorbeeld zoeken op dag, of maand, of combinatie. Alles is mogelijk met een beetje uitzoeken.

Dus ja, je moet een datum-kolom gebruiken. Als je dat niet doet is je eerste vraag zo goed als onmogelijk om te realiseren.
Wauw dan ben ik superman als dat onmogelijk is, want ik heb zojuist in 5 minuten alles werkend gekregen zonder een column toe te voegen...

Daar verander ik later nog wel wat aan natuurlijk.

Ik snap dat jullie denken, wat doet hij toch moeilijk, maar laat mij toch mn eigen gang gaan zeg...
SXForce schreef op 19.02.2009 15:01
Ik snap dat jullie denken, wat doet hij toch moeilijk, maar laat mij toch mn eigen gang gaan zeg...
Vraag het dan niet.

Reageren