Hey,

Ben vrij nieuw in de wereld van SQL en php en zit met volgende vraag:
Er worden automatisch records aan mijn database toegevoegd uit een externe bron. Hoe kan ik nou controleren wanneer er iets nieuws toegevoegd wordt om zodoende actie te kunnen ondernemen met de inhoud van deze nieuwe record.

Ligt er aan wat je er mee wil doen? Wil je een notificatie of wil je een geautomatiseerde actie?
"nieuw" zegt meestal iets over een tijdstip, dus zul je per record een datumtijd-stempel moeten bijhouden. Vervolgens kun je het meest recente record ophalen door keurig te sorteren:

SELECT
  kolom_a,
  kolom_b,
  kolom_c,
  datumtijdstempel
FROM
  tabelnaam
ORDER BY
  datumtijdstempel DESC
LIMIT 1;

Om het meest recente record op te halen.

Ps. PHP en SQL zijn 2 totaal verschillende talen die eigenlijk niets met elkaar te maken hebben. Ga eerst met de ene taal aan de slag en dan pas de andere taal. Anders maak je het jezelf wel heel erg moeilijk.
Ik wil van zodra er een nieuwe record in de database bij komt, "iets" ondernemen met deze informatie bv een mail opmaken, of posten op een site ... ik vraag hier dus zeker niet naar een script van die welbepaalde actie zelf, maar gewoon naar een manier om de database te controleren op nieuwigheden.
Bij ieder bezoek gewoon het nieuwste ophalen?
Zodra er dan wat nieuws bijkomt, verschuift dat?

Alle sites met nieuwsberichten doen dat zo.
En geen html-pagina-update als er iets wordt toegevoegd hoor (wellicht behalve gebruik van een VIEW, maar dat is weer wat te moeilijk).
Bij mij zou het meer zijn...Is er iets nieuws in de database, stuur dan een mail naar iemand. Maar over die mailfunctie moet je je geen zorgen maken, dat werkt...het is gewoon het checken in die database.
Kan je je laatste post een beetje verduidelijken met een beetje code aub? Bedankt!

en @pgFrank: Tnx, ga het zeker eens bekijken op die manier. Ik weet wel een beetje hoe de basis van SQL werkt, maar vroeg me af of er geen andere manier was dan via een datumcheck.
Volgens mij is het het makkelijkste als je de DATABASE een php-pagina laat aanroepen, die dan een mail verstuurd.
Dus zonder tussenkomst van bezoekers etc.
Ik weet dat je functies kunt maken/schrijven voor SQL, maar of je daarmee een (php-)actie kan uitvoeren: geen idee.

Vraag van mijn kant is: hoe worden die gegevens (vanaf extern) toegevoegd?
Gebeurd dat ook met een php-pagina op jouw site?
Of via een panel (als phpmyadmin oid), dus zonder dat jouw website er voor nodig is?
Als ze een pagina op jouw site gebruiken: onderaan (na alle controles) daar het stukje voor de mail plakken.
Als ze dat niet doen: op zoek gaan naar SQL-acties.

Zo voorkom je ook cronjobs/data-vergelijken etc.

Ik zeg dat je met TRIGGERS aan de slag moet maar weet wel waar je aan begint

Reageren