Hallo forummers,

Als beginner de volgende vraag:

Wat is de beste manier om foto's in een database op te slaan? Het betreft ongeveer 2000 foto's van Keycords van 600 Kb per stuk. Deze wil ik onderbrengen samen met de beschrijving van de afbeeldingen. Kan ik ze fysiek in de database opslaan of ergens plaatsen bij een provider en dan met een verwijzing in de database werken?

De foto's wil ik graag als thumbnail in mijn site laten zien. Als men dan meer wilt zien kan men erop klikken en de volledige foto verschijnt. Kan PHP ook dmv een scriptje zelf thumbnails creeeren van het origineel.

Alvast bedankt voor de info!

Groet,

Johan

Ga je op bitniveau in de database vergelijkingen maken tussen de verschillende foto's? Zo ja, dan is de database de aangewezen plaats om ze op te slaan. Doe je dat niet, in 99,999999% van de toepassingen, dan sla je ze niet op in de database. Het kost veel extra verkeer tussen de database en de applicatie en je moet keer op keer weer de juiste headers meesturen.

Het is maar zéér zelden handig om plaatjes fysiek in de database te zetten, het levert altijd een hoop extra werk op. Gewoon het juiste pad naar het plaatje opslaan is vrijwel altijd voldoende.
Je kan bijvoorbeeld een script maken die de foto upload naar jou FTP daar de URL van opslaan en met de informatie in de database zetten, zo heb ik het gedaan. Als je het uploadscript wilt zien kun je dat wel ff vragen, zoek ik het op.

Reageren