Ik wil kijken of in de database 'snelnaam' de klom `snelnaam` en `snelnummer` al bestaan. Hoe moet ik het doen?
Bedankt!
P.S.
Ik heb al gezocht op het forum, maar heb waarschijnlijk de verkeerde zoekterm gebruikt, want ik kan niet geloven dat zo'n vraag nog niet gesteld is.
Graag gedaan van de uitleg, denk alleen dat je d'r weinig van hebt begrepen. Je praat nog steeds over velden en kolommen in een database, waar is de tabel??
Edit: laten we er verder geen woorden meer aan vuil maken. Ga SQL leren: klik. (HIJ IS NEDERLANDSCH!!!!!!)
Als de waarden nooit dubbel mogen voorkomen moet je een unique constraint op de kolommen zetten. Als je alleen wil weten of ze er al in zitten kan dat met een select op die waarden, krijg je een of meer rijen terug zitten de waarden er al in, anders niet.
Als ik het goed heb kun je dat uitzoeken met door middel van een if else of de door jou ingevoerde waarde al ergens staat, doormiddel van jou input te op te zoeken door middel van mysql SELECT $input FROM snelnaam
Je kunt dan vervolgens opdracht geven om wanneer dit resultaat geeft te vermelden dat deze waarden niet mogen worden ingevoerd.
Als ik het goed begrijp is dit wat je wilt, misschien kunnen de profs mijn uitleg nog wat verbeteren, aangezien ik zelf ook lerende ben... :P