Ik ben dus al een tijdje bezig met webdesign/scripting maar heb nu pas één klant! Waar halen jullie je klanten vandaan en heb je mss tips voor een newbie zoals ik?
deze tijd is het zowiezo moeilijk aan klanten te komen. Ik ben om die reden nog niet voor mijzelf begonnen als freelancer of eenmanszaak.
Het is me ook nog niet geheel duidelijk wat en hoe ik dat allemaal moet regelen, maar dat komt tegen die tijd wel.
Je hebt eigenlijk als je begint al een paar klanten nodig. Meestal als je een site maakt voor 1 klant dan geeft hij dat door aan andere mensen die zijn dan weer potentiele klanten.
Een tweede mogelijkheid die er is, is een nette brief opstellen en deze willekeurig ergens naar toe sturen. Soms wordt dit niet op prijs gesteld, maar goed niet geslagen is altijd mis :D.
In die brief leg je dan uit dat je hun website hebt bezocht en dat je voor weinig geld iets beters kan waarmaken.
Dit werkt natuurlijk niet altijd, maar ik ken mensen die dat doen.
En probeer tussen de andedre op te vallen. En dat op zich is al een bijna onmogelijk iets. Je moet een reden hebben dat ze jouw nemen, en niet iemand anders.
(en prijs lager is niet een goede optie bedoel ik hier)
Dus maak websites met echte qualiteit.
(kijk maar eens naar de portofilo van http://www.webagent007.com. Met zo'n website trek je wel bepaalde mensen aan, en blink je er ook aardig tussen uit)
sites als wa007.com vind ik zeer vet, maar ik ben van mening dat de uitstraling van de sites vaak niet zegt hoe goed je bent, al is je site prut als je portfolio maar van zeer goede kwaliteit is.
btw:
voor school heb ik redDeMuzikant gemaakt. We hadden er een 7.2 voor. Ik heb me bezig gehouden met het ontwerp en realisering van de website. De 3d en video's zijn door de andere teamleden gemaakt.
<offtopic>
Hoe leuk... 'Red De Muzikant' maar toch liedjes laten horen op je eigen site... Met een decompiler heb je die er zo af, dus je moedigt downloaden aan? :)
</offtopic>
Ik zit eigenlijk een beetje met dezelfde vraag als de TS. Ik heb nu ook net één betaald project gehad, maar die klant had een vriend van mij geregeld.
Waarschijnlijk zou het wel moeten helpen als je veel reclame maakt en een groot sociaal netwerk hebt. Zorg dat al je vrienden, familieleden en kennissen weten dat jij websites maakt. Misschien hebben ze er een keer één nodig. Dan zul je er misschien wel niet zoveel voor willen vragen (omdat het vrienden, familie en kennissen zijn), maar misschien horen zij een keer van iemand dat die persoon een website nodig heeft.
Dit geldt denk ik ook voor internetcommunities. Als je op een bepaald forum heel actief bent en iedereen weet dat je websites maakt, dan krijg je daardoor misschien ook wel klanten (dat heeft een andere vriend van mij weleens). Dan moet je dat natuurlijk wel doen op een niet-webdevelopersite, want daar kan (bijna) iedereen websites maken.
En verder: vraag je klanten om reclame voor je te maken. Misschien kun je een linkje naar jouw eigen website zetten op de website van je klant ofzo...
Maar goed, ik weet het ook niet, want ik heb dus zelf ook nog nooit een klant binnengehaald.
?Onbekende gebruiker
11-03-2005 13:56
Zet op de door jouw gemaakte websites "Geproduceer door: ...." met een link, zo heb ik een extra klant er bij gekregen.
Ook ben ik nu bezig met een website voor bedrijven die daarop kunnen adverteren (tegen betaling, soort van GoudenGids). Hier heb ikj bijvoorbeeld eerste advertentie recht volgens het grootste pakket (dat is pas een deal als er ook nog wordt betaald ;-))
Mijn 'klant' van de advertentie website is bekende van mijn vader maar heeft al eerder website door mij laten maken, hij beschikt over een groot 'sociaal' netwerk en zit ook in de marketing. Als hij (of zijn klant) een website nodig heeft zal ik een optie zijn.
Wat helpt is presentaties geven, veel mondelinge reclame proberen uit te lokken * en met visitekaartjes strooien. Verder moet je gewoon zo veel mogelijk concurerende offertes uitbrengen. Dan willen ze je vanzelf.
*) bijvoorbeeld: naar je boekhouder gaan en zeggen wat je hebt gemaakt ed. Die verteld het vanzelf weer aan zijn relaties als die het mooi vindt.
Verder natuurlijk je familie vragen een goed woordje voor je te doen. Heeft bij mij al twee klanten opgeleverd.
Edit:
Zorgen dat je betrouwbaar overkomt:
- KvK nummer,
- Zakelelijke bank/giro,
- Duidelijke contactgegevens (geen mobiel nummer op een vage pagina, maar adres, telefoon, etc)