Beste php'ers,

ik heb een probleempje waar ik niet uit kom. Ik gebruik auto_increment voor factuurnummers maar MySQL maakt hier dus gewoon 1/2/3... van. Maar ik wil een standaardwaarde ervoor gebruiken dus F093"HIER WAT MYSQL INVULT".

Ik heb veel geprobeerd maar het lukt me maar niet.

Heeft iemand hier een oplossing voor.
Alvast bedankt.
Dat zal helaas niet gaan, een auto_increment maakt een id aan in een row. Dit is enkel een uniek id. Niets meer niets minder. Het enige wat je kan doen is een aparte kolom maken waarbij je die code insert+een unieke code.
Tja, geen MySQL gebruiken, maar een database waarmee je een DOMAIN kunt aanmaken. Denk bv. aan PostgreSQL. Heeft ook als voordeel dat je dan ineens betrouwbare data in je database hebt staan, niet geheel onbelangrijk met facturen.
Ik heb shared hosting, dus ik denk niet dat ik kan overstappen naar PostgreSQL. Ik heb ook meer ervaring met MySQL daarom.

Maar ik heb gevonden wat ik wou, met mysql_insert_id(); kan ik gewoon het net ingevoegde ID dus opvragen en dan invoegen in een nieuwe kolom, wat Jurgen zei.

Bedankt voor jullie hulp!
Je kunt natuurlijk ook een hosting zoeken die wel postgresql levert.
Het is altijd handig om eerst je requirements te bepalen en dan een host te zoeken i.p.v. andersom.
pgFrank schreef op 09.04.2009 11:07
Tja, geen MySQL gebruiken, maar een database waarmee je een DOMAIN kunt aanmaken. Denk bv. aan PostgreSQL. Heeft ook als voordeel dat je dan ineens betrouwbare data in je database hebt staan, niet geheel onbelangrijk met facturen.
Mwhua, je kan overdrijven hoor.
Dennis Mertens schreef op 09.04.2009 12:15
Mwhua, je kan overdrijven hoor.
Dat klopt, maar het klopt ook dat iedere MySQL-database eenvoudig van corrupte data is te voorzien. Het is dat lang niet iedereen evenveel weet van databases en testen, anders zouden er al heel wat meer problemen van applicaties aan het licht komen.

SELECT 1 + 'tekst';

Dit geeft in iedere database een foutmelding, behalve MySQL... Die verzint wat nieuwe wiskundige regeltjes/onzin en stuurt jou met een kluitje het riet in. Zelf een goed geconfigureerde MySQL-database is te corrumperen, de configuratie is runtime aan te passen en deze mogelijkheid is niet uit te schakelen. Wat je ook probeert, je weet nooit 100% zeker of de data die in de database staat ook die data is die er in hoort te staan. De resultaten van een SELECT kunnen dan evenmin betrouwbaar zijn.

Reageren