Beste mensen,

Ik ben druk bezig mijn bedrijfje te starten in het webdesign en heb zojuist mijn 1e officiele opdracht binnen. Natuurlijk snap ik dat ik legale software moet hebben maar wat ik mij nou af vraag. in hoeverre word dit gecontroleerd.

Verder vraag ik mij af als ik mastercollection van adobe wil aanschaffen en ik neem de studenten versie mag ik deze dan ook voor de doeleinden van mijn bedrijf gebruiken, want ik ben immers nog een student.

Ik had al wat gezocht maar kon er niet echt op komen.
Ha nimtex,

Ik heb al een half jaar een eigen bedrijfje en bij ons hebben ze nog nooit gecontroleerd naar de legaliteit van software.
Zelf gebruiken wij voor de zekerheid alleen maar freeware. Dus een linuxdistro met een gratis editor.
Persoonlijk denk ik dat de kans vrij klein is dat ze controleren, maar als ze komen ben je wel de sjaak.

Gr,
PH-MJS
ja ipv photoshop heb ik artweaver gevonden en ipv dreamweaver heb ik notepad++ zal dat voldoende zijn?
Gebruik maken van Opensource software (Gimp als vervanger van Photoshop bijvoorbeeld) maakt het voor jezelf ook gewoon makkelijk doordat je geen/lage kosten hebt. Leuke omdat bijvoorbeeld als marketing-statement te gebruiken; 'wij gebruiken opensource software om zodoende de kosten, en dus de prijzen voor u laag te houden'.
Ik heb niet echt ervaring in de zin van een eigen bedrijf, maar hier op het werk wordt gebruik gemaakt van PAINT.net en Eclipse PDT. Beide programma's bevallen mij uitstekend.

Verder kan je gebruik maken van bijvoorbeeld FileZilla, OpenOffice, Thunderbird en ga zo maar door. Er zijn genoeg prima freeware alternatieven.
En voor illustrator kan je Inkscape gebruiken.
Voor dreamweaver raad ik KompoZer aan.
Je kunt opensource gebruiken, maar als je doorgewinterd bent in de adobe software, zou ik gewoon de licentie kopen van de webcollection. Dit bevat het geen je nodig hebt en kost uit m`n hoofd 350 euro. Dit valt bovendien met je belasting te regelen.