Beste mensen,

Ik ben druk bezig mijn bedrijfje te starten in het webdesign en heb zojuist mijn 1e officiele opdracht binnen. Natuurlijk snap ik dat ik legale software moet hebben maar wat ik mij nou af vraag. in hoeverre word dit gecontroleerd.

Verder vraag ik mij af als ik mastercollection van adobe wil aanschaffen en ik neem de studenten versie mag ik deze dan ook voor de doeleinden van mijn bedrijf gebruiken, want ik ben immers nog een student.

Ik had al wat gezocht maar kon er niet echt op komen.
Ha nimtex,

Ik heb al een half jaar een eigen bedrijfje en bij ons hebben ze nog nooit gecontroleerd naar de legaliteit van software.
Zelf gebruiken wij voor de zekerheid alleen maar freeware. Dus een linuxdistro met een gratis editor.
Persoonlijk denk ik dat de kans vrij klein is dat ze controleren, maar als ze komen ben je wel de sjaak.

Gr,
PH-MJS
ja ipv photoshop heb ik artweaver gevonden en ipv dreamweaver heb ik notepad++ zal dat voldoende zijn?
Gebruik maken van Opensource software (Gimp als vervanger van Photoshop bijvoorbeeld) maakt het voor jezelf ook gewoon makkelijk doordat je geen/lage kosten hebt. Leuke omdat bijvoorbeeld als marketing-statement te gebruiken; 'wij gebruiken opensource software om zodoende de kosten, en dus de prijzen voor u laag te houden'.
Ik heb niet echt ervaring in de zin van een eigen bedrijf, maar hier op het werk wordt gebruik gemaakt van PAINT.net en Eclipse PDT. Beide programma's bevallen mij uitstekend.

Verder kan je gebruik maken van bijvoorbeeld FileZilla, OpenOffice, Thunderbird en ga zo maar door. Er zijn genoeg prima freeware alternatieven.
En voor illustrator kan je Inkscape gebruiken.
Voor dreamweaver raad ik KompoZer aan.
Je kunt opensource gebruiken, maar als je doorgewinterd bent in de adobe software, zou ik gewoon de licentie kopen van de webcollection. Dit bevat het geen je nodig hebt en kost uit m`n hoofd 350 euro. Dit valt bovendien met je belasting te regelen.

Het voordeel hiervan is ook dat je legale software hebt, en de belastingsdienst je niets kan maken. Het feit dat je studenten licentie koopt, maakt niet uit wanneer je opleiding van je verlangt dat je zulke producten gebruikt. Webdesign als opleiding, en dan een studenten licentie maakt niet uit. Niet wanneer het ook met het latere beroepsveld heeft te maken.

Heb er zelf ook naar gevraagd, en de accountant heeft dat voor mij opgezocht, dus ik ga er vanuit dat het klopt.

Wat trouwens een leuk voordeel is, je schoolboeken en dergelijke kun je nu ook op je zaak kopen. als je voor 600eu schoolboeken moet kopen, kun je er zo`n 120 euro terug krijgen van de belastingsdienst, zolang je opleiding met het bedrijf te maken hebt die je opricht.
als ik het goed begrijp is dit dus alleen mogelijk als ik het voor me studie nodig heb? want ik doe momenteel geen studie in de ict o.i.d. en mijn studie zegt ook niet dat ik dit programma nodig heb. (dit word anders als ik over 1 jaar aan die studie ga beginnen). Ik kan wel aan een legale studenten versie komen via www.slim.nl dit omdat school voor mij dit account heeft aangemaakt.
Ik denk niet dat je studentenlicenties (zijn meestal aparte licenties, net als dat je van MS Office ook een studentenversie hebt) mag gebruiken voor commerciƫle doeleinden. Maar dat staat ongetwijfeld wel in de voorwaarden van die studentenlicentie.
Staat inderdaad erg duidelijk in dat je een studenten licentie niet voor commerciƫle doeleinden mag gebruiken. Ook wel logisch opzich :P

Reageren