Beste mensen,

Ik moet een draadloos netwerk aanleggen in een groepsaccommodatie in Friesland. De situatie is als volgt: we hebben 1 ADSL aansluiting en we moeten in twee losse ruimten (deze staan ver van elkaar af) draadloos internet regelen.

Wat raden jullie aan in zo'n situatie? Ik ben zelf echt een leek wat dit betreft dus ik zou graag wat tips en advies willen van jullie!
staan ze wel in het zelfde gebouw?
Wat is 'ver van elkaar af', heb je misschien wat meer info (afstanden, clear line of sight etc).

Het mooiste is vanaf de ADSL aansluiting 2 UTP kabels naar iedere ruimte en in ieder ruimte een accesspoint ophangen. Liefst nog met roaming / centrale server en wellicht hotspotsoftware als je alles wat meer in de hand wilt houden.

Maar ik kan nog wel een uurtje doorbabbelen over de verschillende oplossingen, is allemaal afhankelijk van het budget en de bedoelingen.
Oke, hier nog wat meer info:

Budget is laag. Liefst niet meer dan 200 euro voor alles. De afstand tussen de aansluiting en punt 1 is nihil, de tweede komt zo'n 100 meter verder te hangen. Het zit in hetzelfde pand maar is een andere accommodatie. Mooi zou zijn als deze dus ook een aparte inlog mogelijkheid krijgt. Verder zitten er aardig wat stenen muren en houten deuren tussen wanneer ik een rechte lijn trek van het ene punt naar het andere.

Kan ik overal hotspot software op toepassen? Het ligt een beetje aan de prijs wat we willen gaan aanbieden, het hoeft niet super beveiligd te worden aangezien het gewoon bij de all in prijs komt als extraatje.

Als jullie nog meer willen weten hoor ik het graag!

Edit; Correctie -> Bugget is 300-400 euro!