Beste mensen,

Ik moet een draadloos netwerk aanleggen in een groepsaccommodatie in Friesland. De situatie is als volgt: we hebben 1 ADSL aansluiting en we moeten in twee losse ruimten (deze staan ver van elkaar af) draadloos internet regelen.

Wat raden jullie aan in zo'n situatie? Ik ben zelf echt een leek wat dit betreft dus ik zou graag wat tips en advies willen van jullie!
staan ze wel in het zelfde gebouw?
Wat is 'ver van elkaar af', heb je misschien wat meer info (afstanden, clear line of sight etc).

Het mooiste is vanaf de ADSL aansluiting 2 UTP kabels naar iedere ruimte en in ieder ruimte een accesspoint ophangen. Liefst nog met roaming / centrale server en wellicht hotspotsoftware als je alles wat meer in de hand wilt houden.

Maar ik kan nog wel een uurtje doorbabbelen over de verschillende oplossingen, is allemaal afhankelijk van het budget en de bedoelingen.
Oke, hier nog wat meer info:

Budget is laag. Liefst niet meer dan 200 euro voor alles. De afstand tussen de aansluiting en punt 1 is nihil, de tweede komt zo'n 100 meter verder te hangen. Het zit in hetzelfde pand maar is een andere accommodatie. Mooi zou zijn als deze dus ook een aparte inlog mogelijkheid krijgt. Verder zitten er aardig wat stenen muren en houten deuren tussen wanneer ik een rechte lijn trek van het ene punt naar het andere.

Kan ik overal hotspot software op toepassen? Het ligt een beetje aan de prijs wat we willen gaan aanbieden, het hoeft niet super beveiligd te worden aangezien het gewoon bij de all in prijs komt als extraatje.

Als jullie nog meer willen weten hoor ik het graag!

Edit; Correctie -> Bugget is 300-400 euro!
Je kunt vrij goedkoop aan Linksys WL54G router komen, 2e hands zo rond de 35 euro o.i.d. Als je daar dan OpenWRT of DD-WRT opzet (die laatste heeft mijn voorkeur) bouw je die 35 euro kostende routers om naar apparatuur die normaal honderden euros gaat kosten. De functies/mogelijkheden zijn vervolgens enorm, je kunt dan dus niet alleen hotspotsoftware draaien maar beide netwerken ook van elkaar scheiden.

Voor die 200 euro, minder zelfs, kun je dus prima 2 Linksys Routers ophangen. Wel zou ik dan de moeite nemen om (bijvoorbeeld op het systeemplafond) 100m UTP te leggen naar de andere accommodatie.

Hmmm, helaas is er geen systeemplafond aanwezig maar hier vinden we wel een oplossing voor.

Hoe ingewikkeld is die hotspot software te beheren? Draait dit gewoon op het router?

Verder super bedankt voor je tips. We gaan er naar kijken!

edit: iets stoms weggehaald...

Arjan: bedoel je soms de WRT54G?
Ik bedoel inderdaad de WRT54G, ik was in de war met de WRT54GL. Er zijn overigens heel veel aparaten die gewoon gaan werken, zie daarvoor bijvoorbeeld deze lijst, maar de WRT54G behoord tot de meest populaire. Overigens kan ik een ASUS WL500G ook wel aanbevelen, de Premium versies daarvan hebben ook 2x 2.0 USB waardoor je er zelfs een webcam/file/printerserver van kan maken.
Arjan, ik kan er niet helemaal achter komen wat de DD-WRT software voor me kan doen en hoe ik dit allemaal moet gaan beheren. Ik heb de routers nog niet maar wil me zo veel mogelijk voorbereiden dus kan je me een duwtje in de juiste richting geven?
Waarom geen internet via het stroom(wat uit je muur komt) netwerk?

Voorwaarde is wel dat ze van dezelfde meter gebruik maken.

Rieksie
Rieskie, mijn ervaring bij internet via stroom is dat het bij intensief gebruik er nog wel eens uitklapt en je dan een stekker eruit moet halen en weer erin moet doen (soort reset). Ik heb ervaring met verschillende sets van meerdere merken. Voor laag/niet intensief gebruik kan het wel (heb er hier een netwerkprinter aan hangen)

De opzet zoals Arjan die noemt is heel handig, als je geheel niet uit de foute kan met de aangepaste software kun je zelfs eventueel de standaard software plaatsen en heb je gewoon 2 access points

Reageren