ik heb een aantal php bestanden die al zeker 4 jaar oud zijn en nu draaien onder PHP Version 4.4.1-0.dotdeb.3

zou het zo kunnen zijn dat deze bestanden niet correct werken onder de nieuwste versie van php.

de bestanden maken ook gebruik van
mysql
MySQL Support enabled
Active Persistent Links 0
Active Links 0
Client API version 4.1.15
MYSQL_MODULE_TYPE external
MYSQL_SOCKET /var/run/mysqld/mysqld.sock
MYSQL_INCLUDE -I/usr/include/mysql
MYSQL_LIBS -L/usr/lib -lmysqlclient

kan ik problemen verwachten als ik een upgrade doe naar de allerlaatste php en mysql versie.

indien ik problemen kan verwachten, zijn er tools om uit te zoeken welke problemen zich voor kunnen doen. ik geef een bestand aan en de tool vertelt mij of hij werkt op de nieuwste versie ?

Kom je maar op een manier achter he... Over het algemeen zal het wel meevallen en als het niet (volledig) compatible is met PHP5 kan je toch aanpassingen aanbrengen?
probleem is dat ik de software niet geschreven heb, ik (nog) niet zo veel ervaring heb in php. wel redelijk in delphi maar das wat anders.

dus gewoon proberen!
Als ze zo oud zijn mag je ze gelijk even nalopen op middeleeuwse php functies en variabelen en dergelijke. Sommige global variabelen van toen zijn tegenwoordig niet meer zo veilig.
kan ik ergens vinden waarop ik dan moet letten ?
Had nog even rondgekeken wat voor functies tegenwoordig "ouderwets" zijn, en valt enorm mee volgens mij.

Het is echter wel zo dat er sinds php 4 héél wat parameters zijn bijgevoegd, wat ervoor zorgt dat sommige functies tegenwoordig anders gebruikt worden.

Opmerking, toen ik hier op het forum kwam werd ik best hard afgestraft op het feit dat ik dit gebruikte:
<?php
'<form method="post" action ="$PHP_SELF">
?>

Had dit overgenomen van iemand die nog wat ouderwetser php gewend was, dus mócht dat voorkomen, verander je het naar:

<?php
'<form method="post" action="'.$_SERVER['PHP_SELF'].'"';
?>

Al lees ik net dat dat ook nog niet helemaal veilig is.
Waarom zal je een action uberhaupt opgeven?
Geef je niets op, dus action="" dan verzend het formulier ook naar zichzelf, maar dan zonder vervelende bijkomstigheden.

En over de haakjes: alle html en strings gaan tussen enkele haakjes.
Alleen SQL-strings gaan tussen dubbele haakjes.
En bij integers (nummers) zijn er geen haakjes.
@eddy:

Dat action = "" gebruikt kon worden was mij niet bekend, maar ik ben dan ook nog niet zo heel lang bezig met php.

edit: kan je dan nog wel controleren of er gepost wordt met if(server request method = post) { ? (en dan netjes uitgewerkt)

En over wat voor haakjes heb jij het? Mocht ik een foutje hebben in m'n code, ik had even haast. Maar je uitspraak "alle html en strings gaan tussen enkele haakjes", vind ik beetje vreemd. HTML echo-en doe ik met single quotes, maar binnenin de html is mij geleerd double quotes te gebruiken.

Reageren