Gegroet,

Ik zag de laatste tijd nogal vaak een tinyurl-url (?) langsvliegen in mijn leven en begon even wat te dwalen met mijn gedachte. Zou tinyurl een maximum hebben aan het aantal unieke links dat het kan generen. Nu ben ik niet achterlijk, en dus kon ik bedenken dat het antwoord ja is, maar, wat is precies het maximum.

In principe dacht ik dat het makkelijk te berekenen viel. Bij lange url's maakt tinyurl een unieke code van 6 karakters aan zag ik. Aangezien de gebruikte karakters a-z zijn, en 0-9, is het (26+10)^6. Maar niet elke url kent een 6 cijferige code..... Dus valt deze uitkomst (729000000) weer weg.

Mijn vraag waar ik al nachten wakker van lig is, hoeveel unieke urls kan tinyurl produceren? :O
Ik denk dat ze begonnen zijn met a, b, etc, en toen a-z0-9 helemaal op was, gingen ze verder met aa, ab, etc. Naar mate tinyurl meer gebruikt wordt, wordt de url langer, en wordt het minder aantrekkelijk tinyurl te gebruiken. Dus wat dat betreft heb je gelijk: tinyurl is ten dode opgeschreven >:)

.. al heeft het nog even te leven denk ik :)

Maar de berekening is meer iets a la
36
36 ^ 1
36 ^ 2
36 ^ 3
...
36 ^ n
-------+
36 ^ n!

waarbij n de lengte van het unieke stukje is.
Alhoewel je natuurlijk niet een url van 20 tekens kan produceren en met een platgestreken gezicht dan nog kan zeggen dat het een tiny url is. Ik neem dus aan dat na verloop van tijd een tinyurl weer vrijkomt voor een andere url. Dus als je uitgaat van max. 6 tekens, kan je het wel uitrekenen (op de manier van Jelmer).

Blijft alleen de vraag nog over of ze niet bepaalde urls eruithalen. tinyurl.com/fuckme en tinyurl.com/bitch bijvoorbeeld. :)

Reageren