Beste,

Ik wil zelf een poll gaan maken.
Ik had de volgende manier in gedachten.

2 tabellen in de database.
- poll_vragen
id, vraag, datum
- poll_mogelijkheden
id, poll_id, mogelijkheid, stemmen

Weergeven is natuurlijk eenvoudig, net als stemmen. Bij stemmen gewoon updaten van poll_mogelijkheden. stemmen + 1.

enige probleem is het uitrekenen. Je kan heel leuk alle stemmen bij een vraag optellen. Dan van een mogelijkheden bijv dit doen:
$percentage = ($stemmen / $totaalmogelijkheden) * 100;
Probleem is dan, dat je als je alle percentages van de mogelijkheden op telt, niet altijd precies op 100% uit komt.

Hoe is dit op te lossen? Ik hoop dat jullie snappen wat ik bedoel!

Marijn
Gebruik round() om de afzonderlijke percentages af te ronden. In principe zou er dan zo afgerond moeten worden dat als je ze bij elkaar optelt er weer 100% uitkomt.

ps. Uiteraard niet waar wat ik hierboven zeg. Je moet juist de onafgeronde getallen bij elkaar optellen en pas afronden zodra je alles weer wilt geven. De onafgeronde percentages zouden bij elkaar wel 100% op moeten leveren.
Als 50,5% van de stemmen naar A gaan en 49,5% naar B en je rond af op helen dan krijg je 51% voor A en 50% voor B. Dat is samen 101%

Ik denk niet dat het mogelijk is om, als je de percentages afrond, altijd precies op 100% uit te komen. Als je dat wil zou je moeten "vervalsen" door bij een van de optie iets op te tellen/af te trekken zodat je wel op 100% uitkomt.
Het komt wel altijd op 100% toch maar je krijgt extreme getallen met veel decimalen.

Reageren