Ik meen dat ik pas ergens had gelezen dat je met een bepaalde code een php pagina kon openen in 1 bepaalde div.
Als je bijvoorbeeld 1 header, 1 menu, 1 submenu en een main pagina hebt en als je dan op het submenu drukt dat alleen de main pagina veranderd. Zodat je niet telkens een volledige php pagina hoeft te maken, maar dat alleen de main veranderd in diezelfde pagina..
AJAX is inderdaad DÉ oplossing. Deze website onderanderen herlaad nooit de pagina sinds je er op kwam, alle content wordt in de div via AJAX geladen > http://paradox-productions.net/tcknow/
Ik weet nog niet zo net of AJAX de oplossing is om hele pagina's te laden terwijl (bijvoorbeeld) de header, de navigatie en de footer hetzelfde blijven. Je maakt namelijk de werking van je site totaal afhankelijk van JavaScript.
Je kunt gerust met include of require werken. Onderdelen die al eerder geladen waren worden gecachet, dus het opnieuw laden van een pagina waarin alleen het content-deel verandert, gaat evengoed snel.
Niets tegen AJAX (werk er zelf ook mee), maar voor een navigatie zou ik er niet 100% op vertrouwen.