Ik heb net even op de poll gestemd die vandaag de dag op deze website staat. Vraag: "Welke browser heeft jouw voorkeur?"
Het verbaast mij iedere keer weer dat mensen die zich met websites bezig houden voornamelijk voor Firefox kiezen terwijl hun publiek toch meestal voor IE "kiest" of in ieder geval gebruikt. Ik vraag mij telekens af waarom mensen toch voor Firefox kiezen. Firefox gaat zomaar updates installeren als ik wil beginnen met werken, firefox geeft letters zoms wat korrelig weer en firefox is een extra browser die je naast je bestaande IE moet installeren.
Soms hoor ik onder de websitebouwers (waar ik er één van ben) dat Firefox de codes beter interpreteert, maar ook daar ben ik het helemaal niet mee eens. Ik maakte gister een domme fout in mijn <title>-tag, waardoor de pagina in IE niet weergegeven werd. Maar toch gaf FF diezelfde pagina toch even gewoon weer. En dan vraag ik mij wel eens af waarom mensen voor FF kiezen terwijl het een extra stukje software is buiten windows om. Dus mijn vraag is: "Waarom heeft een bepaalde browser jouw voorkeur?"
Ik ben het met je eens over je Firefox-kritiek. Dat en meer zorgt ervoor dat ik geen FF wil gebruiken. Veel mensen hoor je inderdaad zeggen dat Firefox de beste browser is, alsof het een feit is. Ik vind het meer persoonlijke voorkeur.
Opera vind ik een superbrowser. Kijk op de site en see for yourself. ;-)
Ik ben wel een FireFox voorstander. Daar waar IE zelf zijn eigen standaard aanhoudt houdt firefox zich meer aan de regels. Een pagina die in IE goed weergegeven wordt wil niet zeggen dat die in andere browsers ook goed weergegeven wordt. Andersom is dat meestal wel het geval. Zoek maar eens op CSS hacks enzo voor IE, echt voral moet je een trucje voor toepassen.
Verder bevat FireFox meer add-ons en die handig zijn. AdBlock plus dus geen last van Advertenties en FireBug om te zien waarom je pagina snel of langzaam laadt. Waar de problemen zijn wat je Ajax returns zijn, etc etc etc. FireFox (FireBug) biedt veel meer mogelijkheden dan bijvoorbeeld de developer toolbar voor IE. Verder is FireFox vernieuwend (wie kwam het eerste met tabbladen) en werkt het veel sneller. Ook hoef je niet bang te zijn voor automatische spyware/adware/malware/scareware installaties want firefox doet niks wat je niet wilt. Ook kan je met firefox veel makkelijker zien waar de pagina uit bestaat.
Tot slot de updates, dat is inderdaad soms vervelend, maar houdt je wel up to date. Standaard wil microsoft ook al zijn updates door je strot duwen en daarmee ook voor IE. FireFox kan dus door hun manier van updaten veel snelle problemen verhelpen en daardoor zorgen dat alle pagina's er dus prima uitzien. Het heeft voor mij ook even geduurd voordat je het doorhebt (heb het een jaar geinstalleerd gehad en toen slechts sporadisch gebruikt) maar als je eenmaal het ligt hebt gezien dan zul je ook de voordelen van FireFox ontdekken en dan wil je niet anders meer...
Ik ben het eens met Jacsoft. Firefox heeft enorm veel betekend voor de browserwereld. Het heelft voor veel vernieuwingen gezorgd. Tevens is het zo dat firefox zich veel beter aan de webstandaarden houdt, wat een terechte vereiste is voor browser IMHO. Echter, het is niet alleen firefox die dit goede initiatief handhaafd, ook browsers als Chrome en Opera houden zich geweldig aan de webstandaarden. Vergelijk de browsers maar eens met de ACID3 test (en ACID2). Opera 10 beta haalt 100/100 bij mij, Firefox 3.5.2 92/100 .
De updates zijn misschien wel in te stellen, dat weet ik zo even niet. Maar het is naar mijn idee juist heel fijn. Een update past misschien 2 bestanden aan. De nieuwste versies zijn uitgebreid getest, en zullen de meest recentste veiligheidslekken aanpakken, naar mijn idee een goed punt.
Wat betreft het ontwikkelen voor browsers. Ik moedig webdevelopers aan zo goed mogelijk te scripten voor alle browsers. Het zou toch idioot zijn als we een internet explorer monopolie in de hand spelen door die gebruikers te bevoorrechten met een goede webpagina. Dat zou innovatie en concurrentie tegenwerken.
En mocht je het nog niet gemerkt hebben, Microsoft is onlangs nog groot in het nieuws geweest omdat ze door de EU (terecht) gedwongen zijn in de EU bij de windows installatie een keuze te geven welke browser te installeren. Door dit niet gedaan te hebben de afgelopen jaren is er min of meer sprake van concurrentie vervalsing (heet dat zo, even de naam kwijt). Voor meer informatie: klik.
Natuurlijk valt er nog heel wat te zeggen over het Open-Source idee achter Firefox. Het idee achter open source software is dat door het openstellen van de code van programma's, er veel meer mensen kunnen werken aan het steeds beter maken van een programma. Ongetwijfeld kunnen mensen het hier een stuk beter uitleggen. De Linux community bewijst in mijn ogen uitstekend hoe dit kan leiden tot geweldig stabiele en veilige software.
Ik ben na jaren overgestapt van Firefox naar Opera moet ik echter zeggen. Maar alles beter dan Internet Explorer.....
@midas, bedankt dat je mij even terecht hebt gewezen.... Ik zou moeten zeggen: eerder ipv eerste. Maar grappig dat wist ik niet. Ik zeg ook niet dat Opera niet goed is of Internet Explorer niet, alleen dat mijn voorkeur bij FireFox ligt. Vooral dankzij alle plugins... (Ze hebben bijvoorbeeld het nieuwe tabblad knopje IMHO weer van IE afgekeken).