Ik zou graag een speciaal zoeksysteem maken om op een website te gebruiken.
Maar ik weet niet precies hoe dit te realiseren.
Ik heb al veel geleerd maar kan het nog niet helemaal samenbrengen :-(
Als men in een zoekbalkje een nummer intypt, dan moet het resultaat een corresponderende waarde zijn (als de ingetypte nummer geen corresponderende waarde heeft, niet voorkomt, dan krijgt de sitebezoeker een melding daarvoor).
In m'n hoofd is het nochtans simpel: Je typt bijvoorbeeld 123 en deze waarde wordt gevonden en resulteert in de corresponderende waarde ABC.
Ik weet hoe ik een formulier kan maken, de waarde kan doorgeven. Maar hoe ik het beoogde resultaat krijg, is me nog niet zo duidelijk ...
Eigenlijk heb ik in m'n hoofd een vergelijkingstabel: 123 = ABC, 456 = DEF enzovoort. Als ware het een Exceltabel.
Kan iemand me enige richting geven?
(Mac OS X, Apache, MySQL, PHP - eventueel later Drupal)
Met zoekbalk bedoel ik bijvoorbeeld een webformulier waarin men iets typt (bijv. 123), vervolgens op een submit knop klikt, om uiteindelijk "op een of andere manier die waarde ergens te zoeken" en "te vergelijken met z'n corresponderende waarde". Het resultaat van de zoekopdracht zou dan die corresponderende waarde moeten zijn (bijv. ABC).
Dit zijn bijvoorbeeld mijn fictieve gegevens:
(hier in tabelvorm, maar weet niet precies hoe deze straks te gebruiken wel)
123 => ABC (lees: als ingetypte gelijk is aan 123, geef dan ABC weer)
456 => DEF
789 => GHI
234 => BCD
enz.
Die cijfers en letters zijn fictieve voorbeelden.
Een ander voorbeeld:
Als ingetypte = "aardappelen", dan zou het resultaat "12 EUR" moeten zijn.
Als ingetypte = "dagsoep", dan zou het resultaat "courgetten" zijn enz.
Wat is nu denk is dat dit zoeksystem eigenlijk helemaal niet zo apart is. Je wil dus zoeken op "1" en dan de resultaten uit de database terug krijgen die in de database staan onder de zoekopdracht "1", toch ?
Dat is in ieder geval hoe een andere zoekmachine wel werkt, maar dan niet met "1" maar met keywords, of het is fulltext search.
Doet me denken aan een bordspel waarbij je je een rooster van foto's zag. ergens in die foto zat een elektrode.
Dan moest je een foto vinden die daar meer te maken had. Met twee probes raak je de twee elektrodes aanraken; als de foto's matchen, brandt een lichtje.
nu ja...
Moet dat in twee richtingen werken of niet?
aardappelen => 12 EUR
12 EUR => aardappelen
Ik veronderstel dat je daar een database voor wil gebruiken?
Meestal wil je een trefwoord vinden op een site of zo, maar in mijn geval staat het trefwoord in relatie tot een ander gegeven.
Om een ander voorbeeld te geven:
Om een soortgelijk product te vinden van het merk Volkswagen,
vult u hier uw Peugeot referentienummer in:
-------------------
| | Zoeken
-------------------
In dit zoekbalkje typt men bijvoorbeeld 2900.
Het is dus zeker niet de bedoeling dat men resultaten, trefwoorden "2900" voorgeschoteld krijgt! Het resultaat zou een Peugeot referentienummer zijn, bijvoorbeeld 3100 (Men leze als resultaat "3100" en interpreteert dit als: E"en Peugeot 2900 komt overeen met een Volkswagen 3100.")
Het moet niet in 2 richtingen werken. Enkel van aardappelen ==> 12 EUR of in laatste voorbeeld van Peugeot ==> Volkswagen enz.
Het zou een relatief kleine vergelijkingstabel kunnen zijn.
(kunnen misschien arrays i.p.v. database gebruikt worden voor dit? kweetnie)