Hallo,

Ik ben hier nieuw en ik zit met een brandende vraag:

Ik heb een scriptje geschreven, dat met verschillende samengestelde strings een file moet schrijven in text formaat.

Met:

$handle = fopen("bestand.php", "wt") or die ("Fout bij schrijven file");

Open ik een php bestand: bestand.php in de hoop dat ik in text mode er informatie naar toe kan schrijven.

Het schrijven van informatie gaat uitstekend, zonder foutmeldingen.

Zoals je ziet is bestand.php een bestand dat ik graag door php wil uit laten voeren, en is het handig / noodzakelijk dat dit bestand in text formaat is opgeslagen.

Maar goed ik ga dus bestand.php uitvoeren met mijn webserver, en dit komt vervolgens in mijn browser scherm te staan:

"?????????????????????????????????????????????????? ???????�??�?????????????? ???????????????�????????????�??�??????????????????�?????????????? ?? ??"

Dit lijkt mij binair formaat.

Ook waarschuwt mijn text editor "kwrite" bij een poging tot overschrijven van mijn huidige bestand.php, dat het bestand binair is.

Ik ga er dus van uit dat het binair is.

Inmiddels heb ik allerlei pogingen en mogelijkheden uitgeprobeerd om het toch in text formaat te kunnen krijgen, maar helaas, het bestand blijft in binair formaat. Ik vraag me af of ik de fopen wel de juiste parameters heb meegegeven, en zo niet waar ik het anders moet gaan zoeken.

Zie jij misschien de fout?
Nog een opmerking.

De regel met de vraagtekens wordt in dit topic niet juist weergegeven:

�

betekent een geinverteerd vraagteken.

Gelieve Niet Bumpen:

Twee of meer keer achter elkaar in een topic posten heet bumpen. Bumpen is pas na 24 uur toegestaan en kan een reden zijn voor de admins en moderators om een topic te sluiten. Gebruik indien nodig de knop om je tekst aan te passen.

SanThe.
Hoe ziet het bestand er uit wanneer je het gewoon met notepad opent?
fopen("bestand.php", "wt")
Waar staat die 't' voor? Haal die eens weg.
fopen("bestand.php", "w")
Binaire code is 1 en 0.

Deze fout komt waarschijnlijk gewoon omdat je niet de juiste charset hebt gebruikt.

Edit: Ik heb even gekeken en wanneer ik "�" gebruik in combinatie met charset utf-8 krijg ik gewoon vierkantjes te zien in Dreamweaver.
Ik heb even een windows computer opgezocht met notepad (ik werk met linux) en die geeft de code van bestand.php zoals ik hem graag wil zien.

???
Mathijs schreef op 04.09.2009 14:12
Ik heb even een windows computer opgezocht met notepad (ik werk met linux) en die geeft de code van bestand.php zoals ik hem graag wil zien.

Zie daar.
In UTF-8 formaat zou dus, de oplossing kunnen zijn...

Ik heb inmiddels al wat geexperimenteerd met het omzetten van formaten; is me nog niet gelukt.

Kan iemand mij uitleggen hoe ik met het maken van bestand.php, UTF-8 formaat kan toepassen?
pico bestand.php
control+
y

Klaar?

Reageren