Ik ben zelf bezig met een redelijk groot webproject waar veel gebruik gaat worden gemaakt van databases.
Bij dit project is performance erg belangrijk. Ik ben zelf (nog) een leek op het gebied van databases, en ben benieuwd welke database het best is als je voor performance gaat.
Het is uiteraard een beetje afhankelijk van welke eisen je stelt aan de SQL-server. Enkel kijken naar de algemene performance is meestal niet zo'n goed idee. Het is namelijk grotendeels afhankelijk van wat je applicatie met die webserver gaat doen. Heb jij veel updates en deletes, dan ben je waarschijnlijk een stuk sneller met PgSQL of MyISAM met InnoDB. Heb je daarentegen bijna alleenglobaal zo dat databases met weinig opties het snelst zijn en vice-versa. Daarnaast zijn flat-file-databases per definitie takketraag (Access, SQLite).
Het is natuurlijk ook een beetje wat zwaarder weegt. Zelf kijk ik niet alleen naar performance, maar ook naar dingen als schaalbaarheid (MSSQL heel goed in), ontwikkelgemak (MySQL-MyISAM kent geen FK/PK-relaties, dus moet je zelf meer afvangen), stabiliteit (heeft MySQL niet de beste naam mee), veiligheid, e.d. Het is maar wat je het zwaarst weegt. Zelf vind ik dataintegriteit ook een vrij belangrijke, waardoor MySQL-MyISAM bij mij per definitie afvalt.
Persoonlijk vind ik het overzichtje van Jan een beetje te eenzijdig, gezien hier enkel van de defaults uit wordt gegaan (MySQL werkt standaard met MyISAM). Ook moet je goed lezen wat met de verschillende kolommen wordt bedoeld: stabiliteit is bijvoorbeeld gedefiniƫerd als `het hebben van een grote gebruikersgroep en dus een grote potentie tot het blijven bestaan en verder ontwikkelen van de database`, waardoor MySQL automatisch een hogere stabiliteit krijgt dan PgSQL.