Op het moment bwn ik bezig met het opzetten van een contactformulier voor mijn website. Het probleem is alleen dat ik totaal geen kennis van PHP heb - en dus ook geen idee wat ik eigenlijk moet doen. Nu ben ik door het opzoeken van tutorials wel het een en ander te weten gekomen, maar het lukt me schijnbaar nog steeds niet.
Ik heb de volgende bestanden in de map x/contact staan:
contact.html
formprocess.php
contact.html is de webpagina waar het formulier zich bevindt; in formprocess.php staat alle PHP-code met betrekking tot het valideren van het formulier. De bedoeling is dat het formulier zoals gezegd gevalideerd wordt door formprocess.php en dat bij het onvolledig invullen van het formulier een error in ditzelfde formulier gegeven wordt (zonder dat er van pagina gewisseld wordt. Is dit mogelijk?
De HTML van het formulier is als volgt:
<form method="post" id="contactform" action="formprocess.php">
<table width="100%" border="0" style="text-align: top;">
<tr>
<td width="35%"><label for="name">Naam *</label></td>
<td width="65%" style="text-align: right;"><input name="name" type="text" id="name" size="30" maxlength="100" /></td>
</tr>
<tr>
<td width="35%"><label for="phone">Telefoonnummer</label></td>
<td width="65%" style="text-align: right;"><input name="phone" type="text" id="phone" size="30" maxlength="10" /></td>
</tr>
<tr>
<td width="35%"><label for="email">Email *</label></td>
<td width="65%" style="text-align: right;"><input name="email" type="text" id="email" size="30" maxlength="100" /></td>
</tr>
<tr>
<td width="35%"><label for="comment">Bericht *</label></td>
<td width="65%" style="text-align: right;"><textarea name="comment" id="comment" cols="28" rows="11"></textarea></td>
</tr>
<tr>
<td> </td>
<td id="disclaimer" style="text-align: right;"><label>alle velden met een * zijn verplicht</label></td>
</tr>
<tr>
<td height="32"> </td>
<td id="submit" style="text-align: right;"><input type="submit" name="submit" id="submit" value="Verstuur" /></td>
</tr>
</table>
</form>Het PHP script ziet er daarna als volgt uit (gehaald uit een video tutorial van PHP Academy):
<?php
if ($_POST['submit'])
{
//get form data
$name = $_POST['name'];
$phone = $_POST['phone'];
$email = $_POST['email'];
$comment = $_POST['message'];
$errorstring = ""; //default value of error string
if (!$name)
$errorstring = $errorstring."Naam";
if (!$email)
$errorstring = $errorstring."Email";
if (!$comment)
$errorstring = $errorstring."Bericht";
if $errorstring="";
echo "<table id="disclaimer">Voer de volgende velden a.u.b. correct in: $errorstring";
else
{
//run code
die("Uw bericht is succesvol verstuurd");
}
}
?>
Als ik nu op de 'Verstuur' knop klik, word ik doorgestuurd naar de pagina x/contact/formprocess.php. Deze pagina is vervolgens helemaal blank. Wat er fout gaat? Geen idee, mijn kennis reikt niet veel verder van HTML en CSS.
Mocht iemand me kunnen helpen, dan zou ik dat zeker waarderen!
Groetjes,
Robbin
knop om dit te doen.