Hallo allemaal,
Ik wilde graag een klein scriptje maken zodat mensen via een website zich aan kunnen melden voor een nieuwsbrief. Het e-mailadres word dan in een database tabel gestopt. Maar mijn vraag; op deze manier kan natuurlijk iedereen elk gewenst e-mailadres toevoegen, denken jullie dat het echt noodzakelijk is om een emailverificatie uit te voeren? Is dit erg ingewikkeld?
Volgens de wet is dit dacht ik zelfs verplicht. Anders zou je zoals je al zei naar iedereen ongestraft nieuwsbrieven kunnen verzenden.

Of het moeilijk is? Dat hangt van je kennis af.

Het principe: Bij het aanmelden zet je in een tabel in de database een unieke code. In de e-mail komt uiteraard een leuk verhaaltje en een link: www.hierjesite.nl/activeren.php?email=HIER HET EMAIL ADRES VAN DE GEBRUIKER&code=HIER DAN DE ZELFDE CODE ALS DIE IN DE DB STAAT.

Dan maak je een pagina activeren.php ofzo. In een query update je een veld 'geactiveerd van 0 naar 1 waar het email adres en die code gelijk is aan de url.
Ja, ik zou die toevoegen. Dat is ook makkelijker voor mensen die zich per ongeluk zich hebben aangemeld.
Als je gewoon in dat mailtje zet van dat ze binnen x uur op een link moeten hebben geklikt met een id die gekoppeld is aan hun e-mailadress in de database (niet hun e-mailadres zelf, want dan kan daar dus weer misbruik van gemaakt worden en dat was nou net niet de bedoeling), als ze dat niet doen dat ze dan niet aangemeld zijn.
Zet ook in elk bericht een link waarmee mensen zich kunnen afmelden.
In het totaal valt het wel mee met de moeilijkheid.
Hartelijk dank, gaat wel lukken :)

Reageren