Hallo allemaal,

Ik wil bestanden die van mijn website worden gedownload versleutelen, zodat een man-in-the-middle of iemand die het van een andere plek afleest niet kan lezen wat er in de bestanden staat etc.

Gaat dit standaard met SSL, of is er een andere (makkelijkere) manier om dit te doen, want de rest van mijn site werkt niet met SSL...

De bedoeling is in ieder geval dat niemand behalve degene die download de bestanden kan lezen en zien wat het is / wat er in staat etc...

Groeten,
Ricardo
SSL is de enige oplossing die standaard bij iedereen (nou ja, 99% van je bezoekers) zal werken. Voordeel is dat het in bijna alle browsers werkt en simpel te gebruiken is. Nadeel is dat het je een paar tientjes per jaar kost, je moet namelijk een eigen IP-adres en een SSL-certificaat hebben. Verder is het zo dat gecodeerde bestanden groter zijn dan de originele bestanden, het kost je dus ook meer dataverkeer.

Ik vraag me even af wat je bedoelt met "de rest van mijn site werkt niet met SSL". Op zich hoef jij niks aan te passen om een website met SSL te laten werken, enkel de paden naar je site moeten van http:// naar https:// hernoemd worden. Ik zorg dus altijd dat het protocol en domein ergens geplaatst worden en in de rest van de site gebruik ik die waarde. Zou ik nu dus SSL willen gebruiken, dan is het een kwestie van aanpassen op één plek.
Ok bedankt! Dat vind ik wel een goed plan. Ik heb zelf geen ervaring met SSL, maar hoe zit dat dan met bijv. Open SSL etc. ? Moet je dan nog een certificaat kopen of heb je dan op een of andere manier een gratis certificaat? (lijkt me sterk)
Ook gratis certificaten behoren tot de mogelijkheid, ( googlen op : self-signed certificates )

Echter waren deze certificaten "vroeger" een stuk leuker... met de hedendaagse mentaliteit van "we moeten de gebruiker tot in de puntjes beschermen" reageren de browser van tegenwoordig zo overdreven fel op self-signed certificaten dat 99 van de 100 gebruikers wegrent in paniek :)

Dus toch even een certje aanvragen voor een paar tienen als je dit niet wenst.
Nog een aanrader waar ik dat het best kan doen?

Reageren