Hallo allemaal,

Ben een 18 jarige student, en gezien het nu (nog ) vrij rustig is, wilde ik alvast een goede start maken met PHP.

Nu zag ik in mijn literatuurlijst wel een boek staan wat ik aan kon schaffen voor over 4 weken, maar de reviews hierop waren niet best.
(PHP 5 en MySQL 5 - de basis
Ghica van Emde Boas
Pearson Education Benelux, 2005
ISBN 9789043011655)

Wat zou ik graag willen?

Een aanbeveling voor een goed boek waar goede uitleg instaat. Ik heb gemerkt dat als ik op m'n laptop een (e)-bo(o)(e)k doorneem, ik veel minder opsla als dat ik een echt boek vast heb.

Tutorials zijn natuurlijk ook welkom, maar ik heb liever een aanbeveling voor een goed boek met goede uitleg.

Tot nu toe heb ik redelijk wat ervaring met html en css, op havo5 niveau heb ik wat gedaan met visual cafe, geloof ik java, kan ook javascript zijn geweest. Tot 1-2 weken terug programmeerde ik ook in autoit (www.autoitscript.com ) maar gezien bijna niemand deze taal kent, zal dit meer een 'ik verveel me dus laat ik maar weer een vaag programma maken'- taal blijven.

Enige aanbevelingen? Tips? Suggesties? Laat het me weten!

Groetjes,

Simolokid
De eerste vraag is of je programmeer ervaring hebt.
TJVB,

Zoals ik al in mijn openingsbericht heb geplaatst:

- Redelijk wat ervaring met css/html
- Op havo5 niveau java/javascript
- Nu met autoit wat vrij simpele programma's.

De basics van programmeren snap ik wel, het is alleen de nieuwe syntax leren, en vervolgens iets programmeren. Ik weet dus bijvoorbeeld ook niet in hoeverre iets programmeerbaar is met php. Stand-alone rekenmachine? Of alleen bv. webshops? Eigen programma's maken?

Hierom wil ik eigenlijk een boek. Ik kan wel doodleuk tutorials gaan volgen, maar ik heb liever praktijk voorbeelden en door het te doen, en door vragen te maken leer ik het beter naar mijn idee.

Hopelijk heb ik je vraag zo beantwoord TJVB,

Groetjes,

Simolokid
Met php i.c.m html kan je eigenlijk heel veel, daarom is het inderdaad verstandig een boek aan te schaffen. Ik zelf heb 1 jaar informatica aan het windesheim Zwolle gevolgd daarna gestopt en heb deze boeken nog over:

Relationele Databases en SQL (2e druk)
OO-Programeren in java met Bluej
Informatiemanegement en Bedrijfsprocessen
Basisboek Communiceren

Misschien geen antwoord op je vraag maar staat een van deze boeken ook op je literatuurlijst?
Ik moet er vanaf tegen een zacht prijsje :)
Ghehe, nee sorry, geen van die boeken staat op mijn literatuurlijst XD

Verder heb ik nu 2 boeken op het oog; bij bol.com wel te verstaan.

Van arjan:

http://www.bol.com/nl/p/boeken/php-5/1001004005511815/index.html

Van Kassenaar:
http://www.bol.com/nl/p/boeken/basiscursus-php-5/1001004002056104/index.html

Ik doe deze: http://www.bol.com/nl/p/boeken/easy-computing-gids-php-5/1001004002521348/index.html er zoiezo bij.. die 5 euro boeit niet.

Het boek van arjan lijkt me prettiger om te lezen, maar het boek van kassenaar lijkt me leerzamer xD

Dillemma's, dillemma's .. =/

Verder alvast bedankt voor alle antwoorden, kan ik misschien morgen al beginnen, heb ik iig het hele weekend de tijd :O
Met het boek van Kassenaar heb ik destijds ook PHP geleerd. Vind het een heel leerzaam boek met goede uitleg. Goed en eenvoudig uitgelegd. Een aanrader!
Het boek PHP 5 heb ik hier thuis liggen, is niet echt een aanrader. Er worden nog wat dingen op een niet zo goede/slechte manier aangeleerd.

Het boek van Kassenaar ken ik niet. Heb even de code op de website bekeken. Het ziet er op zich goed uit, maar ik zie bijvoorbeeld niks terug komen over beveiliging en OOP.

PHP websites zijn bijna altijd van buitenaf te bereiken en beveiliging is een belangrijk punt dat vaak vergeten wordt.
OOP is goed om meteen mee te beginnen. Als je later code wilt hergebruiken scheelt het een hoop werk.

De easycomputing boeken ben ik nooit enthousiast over geweest, vaak incompleet/fouten. Maar misschien is deze anders.

Reageren