Ik ben nieuw met OOP, maar na het lezen van een aantal artikelen en boeken wil ik me toch eens gaan wagen aan het schrijven van een OO PHP-script. Voordat ik begin met scripten, vroeg ik me af of hetgeen ik bedacht heb ook daadwerkelijk klopt. Ik zie vaak berichten en scripts voorbij komen waarin de OO gedachtegang compleet misgeslagen wordt.
Wat ik wil maken is een weblog in de allereenvoudigste vorm: ik wil de mogelijkheid hebben om een bericht te plaatsen, aan te passen, en vervolgens moeten de berichten weergegeven worden.
Uit het OOA&D boek van Head First wordt er aangeraden een feature list op te stellen, en daaruit de zelfstandig naamwoorden en werkwoorden te halen om zo een idee te krijgen van je klassen en methoden. Om dat lijstje kort te maken:
- Bericht moet geplaatst kunnen worden
- Bericht moet aangepast kunnen worden
- Berichten moeten weergegeven worden
Hieruit haal ik dat ik maar een klasse nodig heb, Bericht.
Klopt het een beetje wat ik aan het denken ben, of sla ik de plank mis? Graag hoor ik jullie meningen hierover, alvast bedankt!
?
Onbekende gebruiker
22-12-2009 21:08
Zoals je het nu bedacht hebt, ga je de goede kant op. Probeer eens een abstracte vorm van je klasse op te stellen en ben niet bang om het te laten keuren =]
Zouden plaatsen en aanpassen niet beter bij de bovenliggende class kunnen (tenzij je in plaatsen() een andere class aanroept). Bij de Bericht class kan je dan methods doen setTitel() e.d.
Ik zou er nog een extra klasse bij maken die het verwerken doet.
Iets van een berichtController ofzo.
Een bericht kan niet iets met zichzelf doen, dus daar heb je dan een Controller voor nodig.
Overigens is weergeven niet echt iets om door je Model te laten doen.
Je heb het Object (model) Bericht, die kan je aanpassen of aanmaken via de klasse (controller) BerichtController, die je dan weer door een View kan laten zien.