Ha. Ben sinds kort aan t klooien met Zend Framework. Gebruik ZF layout maar verdwaal in de documentatie. Wil nu een sidebar instellen die contextgevoelig is, mee-verandert dus met de pagina. Dat moet lukken met
<div id="nav"><?php echo $this->layout()->nav ?></div>
. Maar waar definieer ik nu de inhoud van nav?
Zend Framework 4 life! :D,, sorry moest er even uit.

Edit:

Check ook eens zend cache, je kan volgens mij per 'layoutstukje' je cache instellen ;)
@Hipska: Thnx voor je bericht. Die manual had ik al gelezen, maar eerlijk gezegd snap ik het niet. Ik verdwaal in de mogelijkheden. Welk antwoord bedoel je precies?
OKEEEEE

Luiheidsmodus aan:

<?

$layout = new Zend_Layout();

// Set a layout script path:
$layout->setLayoutPath('/path/to/layouts');

// set some variables:
$layout->content = $content;
$layout->nav = $nav; #hier dus!!!!!!!!!!!!!!!

..

?>
@Hipska: Thnx, maar ik ben eerder onnozel dan lui. Ik heb een layout.phtml gemaakt in de dir layouts. In die layout.phtml staat de regel die verwijst naar de navigatie. Maar waar laat ik nou de code die jij hierboven geeft? Het zal ontzettend voor de hand liggen, maar ik zie het ff niet.
gewoon waar je de verwerking doet van je pagina

iets als gastenboek.php ofzo..

Dit is echt meer dan basis hoor..
@Hipska: Je hebt gelijk. Ik heb moeite de basis te snappen. Programmeer sinds een jaar of vijf redelijk in php/mysql. Zie bv mijn site www.infoclan.nl. Maar de MVC-opbouw van ZF vind ik lastig en het valt me op dat er zo weinig tutorials zijn die die hele platte basics goed uitleggen.

Kan me niet voorstellen dat ik de enige ben die moeite heeft met een framework, waarbij er een keten wordt gelegd van index naar bootstrap naar config naar controller naar view naar layout naar includes, met onder dat alles de routines van ZF zelf.

Ik heb Beginning ZF van Padilla bestudeerd, de QuickStart van ZF, en een paar online turorials, en de manual van ZF. Maar een echt goede beginners-turorial, liefst in het Nederlands, heb ik nog niet gevonden.

Nou ja, dank voor je hulp in elk geval.
@ henk: ben ik met je eens. Nederlandstalige hulp voor beginners zou een stuk duidelijker kunnen.
Een programmeur dit tutorials in het Nederlands wilt?, en ook nog voor Zend? Succes! :D

Reageren