Hallo allemaal

Een vraagje (heb ook al gegoogled maar kon het antwoord niet vinden)

Ik heb een website gebouwd met een welkomspagina (index.php) en een pagina die teksten laat zien main.php?p=1, ?p=2 etcetera.

Als mensen op Google zoeken komen ze logischerwijs vaak op main.php uit omdat daar het meeste teksten staan (op home alleen een foto). Nu wil ik graag dat mensen als ze via Google komen eerst naar index.php gestuurd worden, maar dat het wel mogelijk is om via index.php naar main.php te gaan (zonder daarna weer doorgestuurd te worden).

Vraag: kan dit? Zo ja, hoe?

Bvd
Kijken of HTTP_REFERER van 'google.com/nl/es/fi' afkomstig is.
Gerben schreef op 11.01.2010 13:56
Kijken of HTTP_REFERER van 'google.com/nl/es/fi' afkomstig is.

De Google Bot verstuurt geen HTTP_REFERER.
Maar wat je wel kunt doen is kijken of de useragent en het IP-adres van Google zijn. Al is dat denk ik ook nog niet echt een nette oplossing.

De beste oplossing is zorgen dat dit gewoon niet voor kan komen. Waarschijnlijk gebruik je frames. Die kan je dus vervangen. Ook zou je eens naar SEO moeten kijken, want p=1 zegt niet veel.
Dit probleem kan ook voorkomen bij andere zoekmachines, zoals Bing van Microsoft.
De TS wil niet een bot door verwijzen, maar mensen die via Zoekmachine Google op zijn homepage komen.
Dan worden referer's wel verstuurd.
Gerben schreef op 11.01.2010 14:04
De TS wil niet een bot door verwijzen, maar mensen die via Zoekmachine Google op zijn homepage komen.
Dan worden referer's wel verstuurd.

En dan nog kan je er niet op vertrouwen.
REFERER wordt niet altijd mee gestuurd. Als je dat wilt kan je beter gebruik maken van $_SESSION lijkt mij... Veel betrouwbaarder.
Die je aanmaakt.
Of anders geef je een extra variabele mee.
Maar dan nog:
Karl schreef op 11.01.2010 14:01
De beste oplossing is zorgen dat dit gewoon niet voor kan komen. Waarschijnlijk gebruik je frames. Die kan je dus vervangen. Ook zou je eens naar SEO moeten kijken, want p=1 zegt niet veel.
Dit probleem kan ook voorkomen bij andere zoekmachines, zoals Bing van Microsoft.
Een session die je bij de Referer aanmaakt.
Ik gebruik geen frames. Ik denk dat ik met het checken van 'google' in de referer een heel eind kom. En de enkeling die alsnog op main.php terecht komt is niet erg.

?p=1 is niet erg SEO vriendelijk inderdaad, maar het is wel handig en klanten waarvoor ik werk kunnen op die manier niet met het CMS hun website in de war schoppen..

Allemaal bedankt voor de opmerkingen in ieder geval.

Reageren