Door
Wolf Wolf
op 07-06-2010 20:01
gewijzigd op 07-06-2010 20:18
468 views
Beste mensen,
Ik zit met het volgende. Het aanmaken van een zoek-onderdeel bestaande uit 1 opgegeven zoekterm (evt nog aangevuld met een keuzelijstje) is geen probleem.
Als ik nu een tweede zoekterm erbij wil plaatsen en ik wil daarmee het volgende bereiken: (voorbeeldschetsje)
SELECTEER col1,col2,col3,col6 FROM tabel
WHERE col1 OR col2 LIKE %$zoekterm_1%
&&
col1 OR col2 LIKE %$zoekterm_2%
&&
col5="Aan"
ORDER BY $sortering LIMIT 50
Heeft iemand daar een idee voor of moet ik dan iets van MATCH en AGAINST gebruiken? Wellicht dat iemand mij hierbij kan helpen om aan te geven wat de beste methode is.
Heeft iemand daar een idee voor of moet dan iets van MATCH en AGAINST gebruiken? Wellicht dat iemand mij hierbij kan helpen om aan te geven wat de beste methode is.
Dit is MySQL FullText zoeken. Hiermee kun je veel sneller zoeken dan dat je nu doen.
Fulltext is niet perfect maar als je op meer trefwoorden wil zoeken hoef je niets aan te passen.
@Martijn: Dank je ik ga het even doornemen (Fulltext heb ik weleens voorbij zien flitsen) Ik kan het wel bij 1 zoekterm laten, maar het is toch die drang om weer net even verder te gaan (zal herkenbaar zijn ;-))
@Noppes: Het was ook maar een schetsje hoor (geen daadwerkelijke code, anders had ik die wel gepost). Wees gerust ik gebruik altijd de quotes om variabelen en die zijn ook al door de real_escape heen geweest want ze komen immers uit een post en dat alles in combi met mysqli etc..... ;-)
@Noppes: Kwestie van de post goed lezen. Anders zou ik de knop voor code invoegen toch gebruiken? Reageer dan ook gewoon niet als je reply geen enkele meerwaarde toevoegd.
@Martijn: Ik lees dat er toch wel wat haken en ogen aan de omzetting zitten, en dat voor deze meerwaarde. Zeker in tabellen met veel data. Heb hem even tussen favo's gezet voor een later tijdstip. Toch bedankt!