Ik ben nu bezig een WK Poule aan het opzetten dmv PHP en MysQl.

1. Nu wil ik dat de gebruiker uitslagen kan invullen en deze opslaan in de database. Hoe werkt dit?
2. De ingevoerde voorspelling moet gecontroleerd worden met de uiteindelijke echte score, wat is de snelste manier hier voor?

Alvast bedankt voor een reactie.
Door de bestaande records in de WHERE clausule te vergelijken met de werkelijke score?

SELECT ...
FROM ...
WHERE score = '...'

Afhankelijk van hoe de score opgeslagen wordt, zul je je WHERE clausule aan moeten passen.
ik heb een tabel VOORSPELLING met : voorspellingnr, gebruikersnaam, wedstrijdnr, v_thuisgoals, v_uitgoals.
en een tabel WEDSTRIJD met:wedstrijdnr, thuisteamnr, uitteamnr, locatienr, datum, u_thuisgoals, u_uitgoals.

v_thuisgoals en v_uitgoals wil ik dus vergelijken met u_thuisgoals en u_uitgoals.

en er dan waarden aan toevoegen, zodat ze punten krijgen wanneer het goed is voorspeld.
Als ik bijvoorbeeld onderstaand voorbeeld neem:

Gebruiker A heeft 3-1 voorspeld voor de wedstrijd Nederland - Denemarken.

De uiteindelijk uitslag is 2-0

Hier zal in jouw geval waarschijnlijk gebruiker A ook punten krijgen voor de winst van het Nederlands Elftal, ongeacht de daadwerkelijke uitslag, toch?

Dan zal je dus met een query alle gebruikers uit de "VOORSPELLING" tabel kunnen halen die een winst hebben voorspeld voor Nederland, dus zoiets als:

SELECT v_thuisgoals, v_uitgoals FROM voorspelling WHERE wedstrijdnr = :wedstrijdnummer AND v_thuisgoals > v_uitgoals

Hiermee kan je in PHP extra punten toekennen voor goed voorspelde doelpunten, etc. en de punten voor de betreffende gebruikers updaten middels een UPDATE query.

Ik denk in ieder geval dat ik het zelf zo zou doen, maar er zijn meer wegen die naar Rome leiden....

Reageren