Hoi allemaal

Ik ben zojuist begonnen aan mijn eerste grote opdracht. Ik ga een prijslijsten systeem bouwen waarin wekelijks voor ongeveer 25 (vaste) metaalsoorten een prijs wordt bepaald. Deze prijzen worden door ongeveer 200 bedrijven ingezien. Aan de hand van de registratie van de datum zal de gebruiker de lijst van de huidige week te zien krijgen. Nu ben ik bezig met het database ontwerp maar dat is echt het meest ingewikkelde van alles. Je mag gewoon niks over het hoofd zien.

Ik ben aan het bepalen welke tabellen er aanwezig zullen zijn en hoe de interactie met PHP zal plaatsvinden.

Er zal dus elke week per metaalsoort één record weggeschreven moeten worden die in ieder geval het volgende bevat:

- prijslid
- metaalsoort
- prijslsoort (er worden groepen bedrijven gemaakt dus er zijn 4 categorieen a,b,c en d)
- weekprijs

Is dit een efficiente manier om wekelijks informatie vast te leggen of zijn er andere methodes.

Zouden jullie eens met mij mee willen denken over de basis opzet?

Alvast bedankt!
Ik denk dat je het beste een script kan maken en dat met cronjbos (<toch?) elke week laat draaien.
Uitgenormaliseerd wellicht 4 tabellen op deze manier:
METAALSOORT, beschrijft de eigenschappen van het metaal
PRIJS, prijs van het metaal met foreign keys naar metaalsoort en categorie alsmede een attribuut weeknummer
BEDRIJF, beschrijft het bedrijf en heeft een foreign key naar categorie
CATEGORIE, beschrijft de eigenschappen van de categorie.

De prijzen worden wekelijks ongetwijfeld niet per crontab bepaald maar waarschijnlijk door de staalmarkt?? Je kan dus een invoerpagina voor 25 staalprijzen maken. Zijn de categorieen misschien kortingspercentages ? Dan kan je de 25 handmatig ingevoerde prijzen automatisch verdelen (4 weekrecords per prijs aanmaken) maar je kan zo'n afgeleid gegeven ook on the fly berekenen en presenteren.
Normaliseren tutorial

Gebruik bovenstaande tutorial voor het verkrijgen van een correct datamodel. Aad geeft je al een mogelijke uitkomst van dit proces...
Sorry, my bad.
Had niet goed gelezen.
Idd, zoals Blanche al heeft gezegt is een normaliseren tut een goeie.
Hoi Heren

Bedankt voor jullie hulp! Ik begin al aardig op te schieten met de applicatie. Vanaf 15 september gaan we alles uitgebreid testen op bugs en beveiliging zodat hij half december in productie kan gaan.

Gr Frits
Inmiddels is de applicatie in productie bij de klant en deze is zéér tevreden. Bedankt voor jullie hulp.

Reageren