Hallo , Allemaal
Zoals we allemaal wel weten ! -> krijg je zodra een site groter word , al snel last van spambots e.d.
Vooral als een formulier geen registratie vereist loop je hier al snel tegenaan!
(Dat is waar ik nu over aan het brainstormen ben)
Captcha's zijn vaak erg onvriendelijk voor gebruikers , en de meeste spambots herkennen de verschillende captcha's al vrij snel.
Nu ben ik benieuwd welke ideeën jullie hebben om spam tegen te gaan?
Ik zal wel even beginnen met het opnoemen van enkele oplossingen:
1.
Captcha waar tekst over moet worden getikt.
-> Onvriendelijk voor gebruikers , en zijn zwak tegen spambots.
2.
Captcha's met een rekensom.
-> Iets vriendelijker voor gebruikers , maar heel makkelijk te kraken door spambots.
3.
Admins vragen laten maken + antwoorden en deze in een database stoppen.
Deze random laten weergeven , en de gebruikers vervolgens de vraag laten beantwoorden. ( Dan laten verifiëren met database net zoals je normaal een wachtwoord checked)
-> Lijkt me een redelijke oplossing tegen spam , alleen moet je dan als admin wel de vragen eenvoudig houden en regelmatig updaten!
(In de "lage loon" landen zitten namelijk mensen die continu bezig zijn met het invoeren van vragen en antwoorden in een spambot database .. ja echt waar! , zo herkennen sommige spambots antwoorden op sommige vragen..)
4.
De honingpot manier .. Een verborgen veld dat niet ingevuld mag worden! (bots hebben namelijk de gewoonte om alle velden vol te gooien met data..)
-> Klinkt "ok" , maar een beetje spambot krijgt al snel door dat het een verborgen veld betreft .. ( ook al doe je het d.m.v een Stylesheet)
5.
De gebruiker een e-mail adres laten invullen , en een naar e-mail sturen voor bevestiging (voor verzending).
-> Is niet echt een heel gebruiksvriendelijk manier voor site waarvoor bij "onderdelen" geen registratie is vereist.
Er zijn overigens ook al genoeg spambots beschikbaar die zelf ook al automatisch kunnen reageren op e-mail... ( werken tevens met een e-mail database) , dus ook tegen spam is hiet niet "de" oplossing.
Wat zijn jullie gedachten hierover? -> Wat is een goede combinatie van gebruiksvriendelijkheid + spambot preventie?
Bedenkt hierbij wel dat het hier bijvoorbeeld om een 'niet registratie' formulier gaat..
Ben benieuwd of jullie hier weleens over hebben zitten tobben , en of jullie daarbij nog leuke oplossingen bedacht hebben :D
Mvg,
Don
2.619 views