Ik heb een vraagje eigenlijk. Ik ga same met de groep geregeld op stap en neem dan een foto camera mee. Hier maken we foto`s van de groep maar ook andere (vast wel bekend).
Mag je deze foto`s zomaar op internet plaatsen? Kunnen deze personen die op de foto staan later een aanklacht indienen vanwege autoriteiten recht?
Nee.
Behalve als je een foto van iemand hebt gemaakt, met die iemand als onderwerp, zul je zijn/haar toestemming moeten hebben ivm portretrecht, als het gewoon 'onbelangrijke omstanders' zijn, geeft het niets :)
Nou het zijn gewoon foto`s met uitgaan eigenlijk. Meestal wel bekend. Iemand die toevallig voorbij loopt en kijkt en zo op de foto komt of ergens een clubje die ruzie heeft. Maar ook gewoon van leden van de groep.
Dus als ik het goed begrijp en plaats dat de foto verwijderd kan worden door de beheerder op aanvraag ontneem ik het recht dat ze een aanklacht mogen indienen?
Dat niet veronderstel ik, maar dan nog...
Welke idioot gaat daar nu over lopen mierenneuken? :)
Je kan eventueel ergens een linkje maken dat ze jou direct een mailtje zenden met het foto ID, met reden waarom, etc :) Maar best niet te snel zijn met zoiets :) Anders ga ik wat klikken in het wildeweg :)
Ach, de kans dat er hier ooit iemand over gaat klagen is klein, don't worry :)
Ja klopt, maarja kans zit er in en dat zie ik niet zitten maar je hebt wel gelijk er zijn er zoveel die op de foto`s staand zelf ook vaak verot ofzo achja waarom niet of je nou op de foto zo staat of zo verot rondloopt dat is toch hetzelfde naja. Ik heb er nu al bijgezet dat de foto`s van de site gehaald kunnen worden door het contactformulier in te vullen.
Zoals ik zei, de meesten poseren nog voor een foto, en als ze er echt niet op willen, lopen ze wel weg, en heb je sowieso de foto al niet.. Je moet de mensen ook niet achtervolgen op het evenement... :)