Door
Daniel H
op 09-12-2010 17:20
gewijzigd op 09-12-2010 17:41
1.288 views
Is het mogelijk om je mysql database te backupen zonder dat je het linux besturingssysteem opstarten? Want mijn server is zojuist offline gegaan (hardware problemen), nu ben ik alles aan het overzetten naar mijn 2de server maar nu heb ik dus het probleem dat ik niet via phpmyadmin of via het console mijn mysqldatabase kan exporteren.
?Onbekende gebruiker
09-12-2010 17:22
Je kunt kijken of je de bestanden kunt importeren op de een of andere manier.
Mysql is er niet op gebouwd om veilig gegevens op te slaan.
Zit nu met het volgende probleem heb nu de linux harddisk aan mijn windows computer gehangen, is er software om door de linux harddisk te bladeren en file te kopieren naar windows schrijfen?
Is het mogelijk om je mysql database te backupen zonder dat je het linux belastingsysteem opstarten?
Belastingssysteem, welke je voor de Belastingdienst soms ;-)? Je bedoelt besturingssysteem.
Nee, ik kan je zeker niet aanraden om de data-bestanden die de database gebruikt zomaar even te kopieeren. Indien je deze op een andere MySQL installatie weer terug plaatst heb je kans op corrupte data.
Mijn advies is om gewoon in te loggen in de server (commandline) en en de database te dumpen naar een tar.gz om vervolgens de over te plaatsen en weer te importeren.
Geen idee hoe groot je database is, maar met een database van 8 MB of meer zou ik dit zeker niet doen met phpMyAdmin.
Je kan deze disk mounten aan een ander linux systeem, liever niet aan Windhoos. Als je een Linux met MySQL van exact dezelfde versie hebt kan je de de MySQL data bestanden kopieren en deze plaatsen in de nieuwe MySQL omgeving. De MySQL deamon moet dan wel down zijn tijdens het kopieren. Ik heb al regelmatig op deze wijze MySQL databases gered of verplaatst. Probleem is mogelijk wel je Logical Volume name van je oude en nieuwe Linux disk. Als deze gelijk zijn en dat is bij out of de box installaties meestal het geval, dan kan je de oude disk niet mounten. Het is dus nogal wat werk en je moet zorgvuldig alle mysql bestanden kunnen vinden.