Beste mensen,
Ik ben bezig met het maken van een eigen, zeer simpel, CMS. Via .htaccess zorg ik ervoor dat alles wat achter het domein staat naar index.php wordt gestuurd. Ik werk eigenlijk niet met echte rewrites, maar met URL Routing (ipv Rewriting).
Dit is eigenlijk de kern van mijn .htaccess:
# rewrite alles naar de template controller index.php (behalve bestaande paden)
RewriteRule ^$ index.php
RewriteCond %{SCRIPT_FILENAME} !-d
RewriteCond %{SCRIPT_FILENAME} !-f
RewriteRule .* index.php [L]
Wordpress en andere CMS'en werken hier ook mee geloof ik.
Nou heb ik bijvoorbeeld een URL: www.mijnwebsite.nl/diensten/webdesign/prijzen.
Met...
$requestURI = explode('/', $_SERVER['REQUEST_URI']);
... kan ik de verschillende menuitems stuk voor stuk verifiëren. Ik krijg dan een array met daarin 'diensten', 'webdesign' en 'prijzen'. Elk van deze items is een pagina. Diensten is de bovenliggende pagina. Deze heeft een subpagina genaamd webdesign, die op zijn beurt weer de onderliggende pagina 'prijzen' bevat.
Nu is mijn vraag: hoe kan ik nou het beste kijken of deze pagina wel of niet bestaat? Moet ik per item (diensten, webdesign, prijzen) bekijken of deze bestaan en in welke volgorde? Ik kom er niet zo goed uit, het lijkt wat omslachtig om het op die manier te doen.
Ik kom wel wat op internet tegen, maar dan gaat het over controllers die werken met parameters: dat is hier eigenlijk niet van toepassing, omdat ik met pagina's werk en niet zozeer met paginering o.i.d.
Ik hoop dat jullie me hierbij kunnen helpen en dat ik het goed heb uitgelegd :)
Vriendelijke groeten,
Robbert
3.339 views