Hallo,
Kan iemand mij uitleggen hoe ik opgevraagde gegevens (naam,jaar van uitgave,categorie) door de user kan laten sorteren?

Ik heb het voor elkaar gekregen om de results van de query (select * from media where naam like %zoekterm%) te laten zien in een tabel, met een table head.
Nu zou ik graag de table head klikbaar maken voor users, zodat de resultaten naar wens gesorteerd kunnen worden.
Hoe maak ik dit stukje tekst een variabele en klikbaar?
Ook zit ik met de kwestie hoe ik de query dan opnieuw laat uitvoeren;)

Graag hulp!
Alvast super bedankt!
Het sorteren kun je doen met ORDER BY

De volgorde kun je aanpassen met ASC "Oplopend" of DESC "Aflopend"

Het is daarna alleen een kwestie van kijken waarop gesorteerd moet worden en in welke volgorde.
Dankje voor je reactie.
Zo ver was ik nog gekomen, maar ik wil dus dat mensen mijn de tekst in mij table head kunnen aanklikken waardoor de query dus verandert.

+-----------------------------------------------------+
| Naam ^ V | Omschrijving | Jaar van uitgave ^ V |
|-----------------------------------------------------+
| Filmnaam | blablabla | 2011 |
+-----------------------------------------------------+

Nu zou ik graag willen dat de pijltjes (^ en V) bij Naam en Jaar van uitgave klikbaar zijn.
Dus: Naam ^ = order by naam desc
Naam V = order by naam asc

En: Jaar van uitgave ^ = order by jaar desc.
En: Jaar van uitgave geeft "order by jaar DESC"

Hier moet ik dus variabelen aan geven, maar hoe kan ik zorgen dat als iemand op zo'n pijltje drukt, de query verandert?
Je kan het beter in een array plaatsen en dan de array sorteren. Dat voorkomt dat je steeds je query opnieuw aan het uitvoeren gaat na een klikje. Na het klikje sorteer je de array anders en je presenteert hem weer in de tabel. Zoek dus op array en op sorteren van array. Als het goed is heb je misschien de uitkomst van de query al in een array??

Reageren