Ik include in bijv nieuws.php een header en een footer omdat ik dan makkelijk de layout kan aanpassen etc. Is het nu ook mogelijk om in de <head> sectie de <title> tag per pagina te veranderen?
Ik heb het nu zo opgelost.
Wat vinden jullie hiervan?
<?php
$url = explode('.', $_SERVER['REQUEST_URI']);//url verkrijgen en scheiden op . --> /foto
$paginaZonderSlash = substr($url[0], 1); //slash weghalen op het begin --> foto
$titel = ucfirst(strtolower($paginaZonderSlash)); //eerste letter UpperCase --> Foto
echo $titel;
?>
?
Onbekende gebruiker
06-07-2011 17:48
gewijzigd op 06-07-2011 17:51
Tim Fendt op 06/07/2011 16:39:06
<?php
$url = explode('.', $_SERVER['REQUEST_URI']);//url verkrijgen en scheiden op . --> /foto
$titel = ucfirst(strtolower($paginaZonderSlash)); //eerste letter UpperCase --> Foto
echo $titel;
?>
Wanneer je de site heb opgezet als in: index.php?pagina=nieuws; dan kun je deze nog steeds oproepen; zelfs om een URL rewrite heen.
Of heb je de pagina's ook daadwerkelijk in mappen zitten? Zou je een hoop werk besparen ;)
Gegeven: fiets.co.uk/index.php?pagina=home (ziet er voor het oog uit als: fiets.co.uk/home)
<?php
switch($_GET['pagina']){
case 'home':$title='Home - Fiets.co.uk';break;
case 'news':$title='News - Fiets.co.uk'break;
default:$title='Fiets.co.uk - Voor al uw fietsen!';break;
}
?>
En dan in je header kun je de title invoegen.
[size=xsmall]Toevoeging op 06/07/2011 17:50:00:[/size]
Kevin Ellen op 06/07/2011 17:48:29
[...]
Snellere manier:
<?php
switch($_GET['pagina']){
case 'home':echo 'Home - Fiets.co.uk';break;
case 'news':echo 'News - Fiets.co.uk'break;
default:echo 'Fiets.co.uk - Voor al uw fietsen!';break;
}
?>
Gister nog op mijn kop gekregen voor het onnodig aanmaken van vars, dus bij deze hoop ik het goed te hebben gedaan (en Obelix, kijk eens naar short-tags ;-) )
<?php
echo $titel;
?>
Ehm, nogal gevaarlijk. Als iemand in de adresbalk <script>alert("XSS aanval")</script> zet dan kan hij code uitvoeren. Werkt dat niet dan zijn er zat andere varianten om een XSS aanval uit te voeren (kijk maar eens naar http://ha.ckers.org/xss.html). Kortom: vertrouw nooit userinput!
Hoe je het wel moet doen? Gewoon voordat je de pagina opbouwd opzoeken wat de titel van de pagina moet zijn en dat in een variabele stoppen. Die variabele is dan gewoon beschikbaar in je header en footer!