in de tabel renners komen zullen er altijd 3 renners zijn van 1 ploeg - nu zou ik willen de 3 renner_result van een team samentellen en dan rangschikken op een pagina volgens team result
dus :
TEAM - TEAM_RESULT (som van de renner_result met zelfde team_id)
hoe pak ik dit best aan... alvast bedankt voor de hulp!
Ik vermoed dat je database structuur nog niet optimaal is en meer moet normaliseren. Ik heb namelijk het idee dat er in de database uiteindelijk meerdere wedstrijden moeten komen. Ik zou dus renners, teams, resultaten en wedstrijden scheiden.
De tabel resultaten wordt dan als het ware de hoofdtabel waarin alle koppelingen komen. Bijvoorbeeld:
Piet zit in team 3, genaamd 'de zachte balletjes' en hij is de 10de persoon in het team. Hij deed mee aan een wedstrijd in Amsterdam op 9 juli 2011. Dit was de 8ste wedstrijd die is gelopen in het team, waarvan dit de 6de (resultaat) wedstrijd is waarbij de scores werden bij gehouden. Piet liep een tijd van 1:56 minuten op een afstand van 1000 meter.
Hieronder zie je hoe dit er uit kan zien:
*tabel teams
team_id = 3
team_naam = de zachte balletjes
Ik denk als je dus de tabel resultaten pakt en doormiddel van 'JOIN' in je query een heel eind komt met de resultaten, die je wilt weergeven.
Nou een hele tekst, let wel het is een vermoede dus ik weet niet of je vraag hier mee beantwoord is, maar zo zou ik het aanpakken als het over bijvoorbeeld hardlopers zou gaan.