Beste,

Ik weet dat dit al een oud onderwerp is maar ik vind het een leuk onderwerp om over te praten en aan de beginnende php'ers hebben er ook wat aan xd...

Ik weet dat er waarscheinlijk nog een aantal van jullie zijn die nog de database afhandelingen en connectie erheen mysql_query() / mysql gebruiken.

Alhoewel de mysql_* nog wel te gebruiken is dadelijk in php6 en nu in php5 het niet meer echt aanteraden is...

Dus nu is mijn vraag wat gebruiken jullie hier allenmaal? (mysqli, PDO, database class, framework, enze...)
Wat zijn jullie ervaringen ermee ? (goed/slecht/kan beter)
Waar kan je welke beter wel of dan wel niet voor gebruiken ?
@Bart:
nope, de standaard mysql extensie blijft ook in PHP6, hij wordt alleen niet meer standaard geinstalleerd. Kijk ook eens op het linkje in Marco's post.

@Rob en iedereen:
Ik wilde er alleen even op wijzen dat als je een db engine onafhankelijk project wilt maken er een hoop andere dingen gaan meespelen, want bv SQLlite heeft heel wat minder functionaliteit dan MySQL of MSSQL.
Persoonlijk vind ik het ver gaan om een webproject db universeel te bouwen, naar mijn mening maak je een db keuze voor je een project begint.
@Ger
Daar heb je opzich hellemaal gelijk in maar stel je hebt een klant die een boukhoudings app heeft in asp of anders met een SQL server en ze willen gaan overstappen naar jou app omdat deze beter is dan degene die ze nu hebben in zulke gevallen is het dan heel erg makkelijk als je PDO hebt gebruikt omdat je dan alleen de verbinding hoeft intestellen op SQL server want de opbouw van de query's is hetzelfde ....

Two of the most popular back-end data stores Web developers work with today are MySQL and SQL Server. They are fundamentally similar in that both are data storage and retrieval systems. You can use SQL to retrieve data with either because both claim support for ANSI-SQL. Both database systems support primary keys and key indices, so you can also create indices used simply to speed up queries and for constraining input. Further, both provide some form of XML support.

@Marco
En daarin heb jij ook weer gelijk, maar dan is het nog hoe ver ga je? Pak je er dan ook SQlite bij? want dat kost je een stukje performance want
Cmd.CommandText = "SELECT matches.MatchTime, matches.Poule, " + _
                          "COALESCE(p1.FullName, matches.Player1) AS p1Name, " + _
                          "IF(matches.IsFinal=0, ROUND(p1.Average * 35 + 3), ROUND(p1.realAvreage * 45 + 4)) AS p1car, " + _
                          "COALESCE(p2.FullName, matches.Player2) AS p2Name, " + _
                          "IF(matches.IsFinal=0, ROUND(p2.Average * 35 + 3), ROUND(p2.realAvreage * 45 + 4)) AS p2car " + _
                          "FROM matches " + _
                          "LEFT JOIN players AS p1 ON p1.PouleSeq = matches.Player1 " + _
                          "LEFT JOIN players AS p2 ON p2.PouleSeq = matches.Player2 " + _
                          "WHERE MatchDate=?MatchDate ORDER BY MatchTime"

gaat niet werken in SQLite. (Alvast mijn excuus dit is toevallig een asp.NET code)
Dus moet je extra dingen aan de clientside (php) doen.
Dat klopt.. zolang je het op Mysql en SQL-server houd zijn er zo goed als geen problemen en het is voor een ieder persoonlijk hoever hij of zei wilt gaan erin.

alhoewel ik niet inzie waarom je er dan nog sqlight bij zou pakken maar dat kan ook komen omdat ik zelf nog niet echt met sqlight gewerkt hebt maar dan zou ik gewoon de 2 'grootste' pakken...
Die twee zijn ook afdoende als het over php gaat, maar toevallig ben ik met een software project bezig (in Delphi VCL) waar ik wel een SQlite optie in heb omdat ik er nooit zeker van kan zijn dat men de beschikking heeft over één van de twee danwel remote access er toe hebben. En dat probleem in mijn voige post is op te lossen met stored procedures.

Reageren