Hallo Allemaal,

Ik wil graag een soort prijzen vergelijker schrijven net als je bijv ziet op tweakers.net.

Graag wil ik informatie van producten uit kunnen lezen van meerdere sites op die manier kan ik achterhalen welke prijs het product op dat moment in de des betreffende winkel is.

Ik heb alleen geen idee hoe ik dit zou moeten doen.
Ik weet dat alle winkels op T.net een abbonement hebben, waarop ze hun prijzen via XML of leuk beheerpaneel kunnen toevoegen aan de site.

Verder scrapt Tweakers op legale wijze ook diverse prijzen bij elkaar voor in hun Unsorted Pricewatch.

Vergeet niet dat wat Tweakers heeft niet zomaar eventjes gebouwd is.
- Aar - op 26/09/2011 13:20:03

Ik weet dat alle winkels op T.net een abbonement hebben, waarop ze hun prijzen via XML of leuk beheerpaneel kunnen toevoegen aan de site.

Verder scrapt Tweakers op legale wijze ook diverse prijzen bij elkaar voor in hun Unsorted Pricewatch.

Vergeet niet dat wat Tweakers heeft niet zomaar eventjes gebouwd is.

Bedankt voor je reactie, dat is waar.

Het liefste zou ik natuurlijk zonder enige api gegevens van websites op halen.
Anders moet ik verschillende api's schrijven omdat websites verschillende databases hebben.

Dan loop je wel tegen het auteursrecht aan, want sites afscrapen zonder toestemming is 'not done'. En bovendien ben je afhankelijk in dit geval van de layout van de site. Als deze op de schop gaat, zal jouw scraper-tooltje in de war raken en verkeerde tot missende informatie ophalen.
Maar als ze XML aanbieden, dan zou je er geen last van hebben.

Of je laat een select aantal sites hun data naar jouw opsturen in XML-formaat via een door jouw gebouwde API.
Ik wil voor mijn idee zoizo afspraken maken met bedrijven dus voordat een site naar voren komt heb ik toestemming. XML is misschien een betere optie inderdaad. Maar dan zou elke website een XML file moeten hebben. Hoe kun je dit dan het beste aanpakken? Aangezien niet elke webshop de nodige ervaring heeft een XML file te maken. En op kieskeurig.nl en vergelijk.nl en dergelijke sites hebben heel veel webshops in hun lijsten staan. Moet elke van deze websites dan een XML file aanleveren?
In dat geval zou je kunnen scrapen, maar dat hoeft niet betrouwbaar te zijn zoals ik al eerder zei. Ga als voorkeur eerst op een XML-feed af.

Dan nog is er de vraag wat jouw vergelijkingssite nog meer voor spannends te bieden heeft, dan de andere die je al noemt?
- Aar - op 26/09/2011 13:32:14

In dat geval zou je kunnen scrapen, maar dat hoeft niet betrouwbaar te zijn zoals ik al eerder zei. Ga als voorkeur eerst op een XML-feed af.

Dan nog is er de vraag wat jouw vergelijkingssite nog meer voor spannends te bieden heeft, dan de andere die je al noemt?

De vergelijker die ik wil bouwen gaat specifiek in op een bepaalde categorie producten, voor deze categorie bestaat het nog niet. Ook wil ik het in combinatie maken met andere dingen. Maar wat jij aangaf met een feed is mogelijk alleen kan ik het nergens terug vinden op bijv alternate of mycom. Het lijkt mij dat je dan ergens een rss terug zou kunnen vinden.
of ze houden die plek van de xml-feeds (RSS is hier niet van toepassing op) niet publiekelijk.
Dat zou kunnen, bedankt voor je tips in ieder geval.

Reageren