Hoi,

Ik ben een beginner met php en mysql, gelukkig is google mij gewillig maar sommige dingen kom ik niet uit.

Ben masseur en wil klantenbestand bijhouden. Nu heb ik onderstaande:

<?php

include ("infodb.php");

//de select query
$ophalen = mysql_query("SELECT DISTINCT naam FROM klanten") or die(mysql_error());
if ($ophalen && mysql_num_rows($ophalen) >= 1){

echo '<b>';
echo 'Beschikbare namen';
echo '</b>';
echo '<br>';

//while loop
while ($gegevens = mysql_fetch_array($ophalen)) {

echo $gegevens['naam']; // naam uitlezen
echo '<br>';

}

echo '</table>';

} else {
echo 'Geen data gevonden';
}
?>

Dit geeft mooi een lijstje met namen welke in database voorkomen. Deze namen wil ik aanklikbaar maken zodat je als je op een naam klikt naar pagina gaat waar je alle gegevens van deze persoon krijgt te zien, maar ik zou niet weten hoe ik dat moet doen.

Nu kopieer ik een van de namen en zet die in config.php als $naam, onderstaande pagina geeft dan resultaat weer zoals ik wil zien als ik op de link klik

<?php

include ("infodb.php");
include ("config.php");

//de select query
$ophalen = mysql_query("SELECT * FROM ben WHERE naam= '$naam' ORDER BY datum DESC") or die(mysql_error());
if ($ophalen && mysql_num_rows($ophalen) >= 1){

echo '<table width="1000" border="1" align="center" cellpadding="0" cellspacing="0">';
echo '<tr>';
echo '<th width="150" scope="col">';
echo $naam;
echo '</th>';
echo '<th width="350" scope="col">Klacht</th>';
echo '<th width="350" scope="col">Behandeling</th>';
echo '<th width="75" scope="col">Behandelaar</th>';
echo '</tr>';

//while loop
while ($gegevens = mysql_fetch_array($ophalen)) {

echo '<tr>';
echo '<td>';
echo $gegevens['datum'];// naam uitlezen
echo '</td>';
echo '<td>';
echo $gegevens['klacht']; //klacht uitlezen
echo '</td>';
echo '<td>';
echo $gegevens['behandeling']; //behandeling uitlezen
echo '</td>';
echo '<td>';
echo $gegevens['behandelaar']; //behandelaar uitlezen
echo '</td>';
echo '<br>';
echo '</tr>';
}

echo '</table>';

} else {
echo 'Geen data gevonden';
}
?>

Kan iemand mij helpen?

Ben
Om de namen 'klikbaar' te maken gebruik je een link (<a href="..."></a>). Laat deze link verwijzen naar de pagina waar je de details wilt tonen. In de url van de link kun je dan een GET variabele opnemen die aangeeft om welke naam het gaat. Bijvoorbeeld zoiets:

www.jouwsite.nl/details.php?persoonid=xx

Waarbij je op xx het id van de betreffende naam (i.e. het betreffende record uit de database) plaatst.

Op de pagina details.php kun je vervolgens met behulp van $_GET['persoonid'] de waarde uitlezen die in de url staat en deze in je query gebruiken.

ps. Waarom een id gebruiken en niet de naam? Een naam kan meerdere keren voorkomen terwijl het id altijd uniek is voor een bepaald record...
Thanks, geweldig het werkt :-)

Moest makkelijk zijn maar kwam er niet op en de uitleggen op google waren voor mij net te ingewikkeld als zijnde beginnende hobby-ist

En bedankt voor de tip van ID
Opgelost

Reageren