It's been a while, en nu heb ik weer een vraagje :). Iets wat ik voor de verandering niet kon vinden via even aanklooien/googlen.
De vraag is vrij simpel. Ik heb een siteje gemaakt die veel includes gebruikt. Ik heb de view pagina's over het algemeen beveiligd, maar wil niet alle includes die aangeroepen worden nog eens afzonderlijk beveiligen (omdat ik denk dat het anders kan). Alleen logischer wijs kun je deze pagina's nu gewoon bekijken als je het directe pad naar het bestand invoert als URL.
Wat ik dus wil is zorgen dat deze pagina's alleen weergegeven worden als ze via een include zijn opgevraagd, waardoor ik dus alleen mn View pagina's hoef af te schermen :).
Gezien ik echt niks extra's in de includes wil zetten ga ik voor je laatste optie :). Maar in een server, m'n web_root, is dat dan mn www/htdocs folder? Of het gedeelte waar ik bij een externe host niet bij kan? (wat een dummy vraag, hier voel ik me slecht over >.<)..
Dan, wat is de setting buiten de web_root die ervoor zorgt dat de bestanden dan niet meer direct accesible zijn? Dan zou ik die miss ook op bestaande dir's kunnen toepassen.
In je virtual host wordt bepaald waar je webroot is. Je webroot is de directory waarin alles openbaar door apache geserveerd wordt. Vaak is de webroot te vinden in de map htdocs, public_html, www of web.
Je bent geniaal Aar, thnx for helping out^^. Ik doe een Deny from all op de mappen, en dan een allow vanaf de server IP. Works like a charm en precies wat ik zocht! :).
Jammer dat ik de 404 pagina niet zelf mag instellen bij deze host, maar binnekort ben ik er toch weg^^.
<?php
if (!INCLUDED){ exit(); }
// hier de rest.....
?>
Klein detail, dat moet if(!defined('INCLUDED')) zijn. Anders wordt INCLUDED gezien als string zonder quotes (why, PHP, why!) en een string evalueert gewoon naar true.
Worth a billion dollars too Jelmer! Dat is een hele goeie om te weten :) Voldoet niet aan m'n eis van geen terugkerende snippets in de includes zelf, maar is wel zeker goed om te weten.
Nu ik de .htaccess oplossing echter op orde heb is die in dit geval perfect for the job, omdat er momenteel een testomgeving draait voor mij en andere devs waarbij slechts 1 pagina public is: de splash screen :P.
Anyway, I got more then I could hope for, dus hartstikke bedankt allebei! :)